Griezelschuit

Al ruim 15 jaar leveren de hoofdpersonages in Resident Evil strijdt met hordes zombies.

PETER VAN AMMELROOY

Wat zou je krijgen als je twee recente rampen, de stranding van de Costa Concordia en de uitbraak van het Schmallenbergvirus, zou combineren? Het antwoord kan wel eens Resident Evil: Revelations voor Nintendo's 3DS wezen. In dit computerspel klim je als bioterreurbestrijder aan boord van een cruiseschip waar het krioelt van de gemuteerde wezens. Geen doodgeboren lammetjes, maar vleesetende creaturen.

Het lijkt wel alsof ze bij de Japanse gamebouwer Capcom een helderziende in dienst hebben die dat zag aankomen. Zo verwonderlijk is dat niet: de Resident Evil-games grossieren al sinds het begin van de serie in 1996 in ongelooflijke scenario's. Capcom bouwde er een media-imperium mee op dat 23 spellen voortbracht over een heel speciale ongediertebestrijdingsdienst, naast vijf speelfilms, boeken, strips en merchandise.

Met Revelations keert Resident Evil terug naar zijn roots. Twee helden, oudgediende Jill Valentine en nieuwkomer Parker Luciani, gaan in de krochten van de Queen Zenobia op zoek naar twee teamleden die bij een verkenning zijn verdwenen. Het tweetal gaat op pad zonder enige versterking in de buurt, met simpel schietgerei en schaarse munitie, 's nachts en in onguur weer - zoals de gameslogica het voorschrijft.

In het scheepsruim heb je niet meer dan het schijnsel van je zaklantaarn om de weg te vinden. Er klinken voortdurend vreemde geluiden, bloed en sappen klokken uit gaten en kieren en na luttele minuten kruist de eerste mutant je pad. Er zijn heel wat kogels nodig om dit blinde wezen tot blubber te reduceren - wat iets beloofd voor de rest van Resident Evil: Revelations.

Mikken en schieten is een complexe handeling, waarbij je aan de grond genageld staat. Zo is het lastig om muil en maaiende handen van een tegenstander te ontwijken. Deuren hebben de irritante neiging om dicht te vallen net als je een veilig heenkomen zoekt.

Het dubbele scherm van de Nintendo 3DS werkt hier prettig. De een toont de plattegrond en je wapeninventaris, de ander de wereld waar je intuurt over de schouder van Jill. In andere Resident Evil-spellen moest je knoppencombinaties onthouden om kaart en wapenkamer op te roepen. Het haalt misschien een deel van de spanning weg, maar het bedieningspaneel vergroot de overlevingskans voor novicen.

Voor meer bijstand kan aan de Nintendo 3DS de Circle Pad Pro worden vastgeklikt. Dat is een uitbreiding die een stuurknuppel toevoegt aan de rechterkant van het spelcomputertje en de kleine vuur- en selectieknoppen aan de achterzijde vervangt door een groter exemplaar.

Het 3d-beeld in Revelations is prachtig, als je de gebruikelijke beperkingen van de 3DS wegdenkt. Nog steeds moet je recht voor het scherm zitten en niet te veel bewegen om geen schele ogen te krijgen.

De Circle Pad Pro is een welkome extensie: de 3DS is nu eenmaal gemaakt voor kleine knuisten. Dat kan van de rest van Revelations niet gezegd worden. Voor Nederland is de game goedgekeurd voor 16 jaar en ouder. Het is daarmee de achtste titel voor de 3DS die dit zeldzame predicaat krijgt. Echt veel volwassenenvermaak biedt Nintendo's portable nog steeds niet. Deze Resident Evil is misschien een eerste bloedstollende stap in de goede richting.

Resident Evil: Revelations (3DS)

laagste prijs op budgetgaming.nl: € 37,98 / € 49,99 mét Circle Pad Pro

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden