Griekenland-glossy geboren onder slecht gesternte

Zelfs het onrecht is onrechtvaardig verdeeld in deze wereld. In de aanloop naar de tweede Golfoorlog zag de gemiddelde vakantieganger een verblijf in Turkije ineens niet meer zitten....

Maar Griekenland - zo'n tweeduizend kilometer weg van het strijdtoneel - werd veel zwaarder getroffen. De boekingen maakte een duikvlucht van +23 procent in december tot -12 procent in maart.

Niet een tijd om een gespecialiseerde glossy in de markt te zetten, ook al dacht Peter van Riel van Maasland Uitgeverij dat de markt wat minder ongunstig zou zijn bij het verschijnen van het nulnummer van het Griekenland Magazine.

'Ik had ook liever wat vrediger tijden gehad', zegt hij over het tijdstip van de lancering. Maar nu Griekenland uit de gratie is, heeft het magazine het voordeel dat de lezer iets van de Griekse levensstijl leert, zonder uit zijn stoel te hoeven komen.

Want het blad is niet bedoeld voor Griekenlandgangers met een uitgesproken academische interesse. Het draait om de mogelijkheid er een huis te kopen, om te weten waar de beste Griekse wijn te krijgen is in Nederland en het magazine schrijft van binnenuit over het leven daar.

'Het mag nog wel wat diepgang krijgen', zegt Van Riel. Het nulnummer heeft zich financieel moeten bedruipen met advertorials. Dat moet veranderen, vindt hij, al was het alleen maar omdat het blad in het Olympisch Jaar maandelijks moet gaan verschijnen, liefst in een oplage van tienduizend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden