Greve's Italiaanse slag

Tevreden loopt sales manager Martijn Guijs (32) rond in de net geopende flagshipstore van Greve, een bescheiden winkel in een woonstraat in het Rotterdamse Kralingen....

In 2005 werd Greve overgenomen door Mark Gitsels en Remco van den Heuvel, dertigers die hun banen bij ABN Amro hadden opgezegd om, zoals Guijs zegt, ‘dingen te doen die ze echt mooi vinden’. Hij kwam er een half jaar later bij. De vierde eigenaar is Jos-Jan Greve, achterkleinzoon van de oprichter. Hij houdt zich bezig met de productie, die sinds acht jaar grotendeels in Roemenië plaatsvindt. Ten tijde van de overname ging het niet goed met het chique, klassieke herenmerk. Liep in de jaren tachtig nog ‘iedere advocaat en arts’ in Mohawks van Greve, een degelijke, vrij breed gesneden mocassin, in de jaren negentig begon het merk te lijden onder concurrentie van modieuzere Italiaanse merken. Het nieuwe management huurde een Italiaanse ontwerper in die met elegantere modellen kwam. De Greve-schoenen, waarvan de prijs begint bij 339 euro, afficheren zich vooral als kwaliteitsschoenen. Alle schoenen zijn geheel van leer en worden met de hand gemaakt, en behalve de mocassins, ‘goodyear’ genaaid; een Britse maakwijze die ervoor zorgt dat de schoen zacht loopt en naar de voet gaat staan, en bovendien eindeloos kan worden verzoold. Onlangs introduceerde het merk schoenen die gedeeltelijk met houten pennen en koperen nagels zijn afgewerkt. De pennen zitten in het midden van de zool, waardoor die smaller kan worden gesneden. Wie nog chiquer wil, kan in de fabriek in Waalwijk, waar jaarlijks ongeveer zeshonderd paar schoenen worden gemaakt, een eigen leest laten maken. De aanpak slaat aan: in plaats van 12 duizend worden er nu 20 duizend paar schoenen per jaar verkocht. ‘De succesvolle dertiger en veertiger zie je weer in onze schoenen lopen.’ Over twee jaar moet dat aantal zijn verdubbeld. Guijs ziet vooral ook kansen in het buitenland. ‘Juist in landen als Italië zijn ze dol op historische kwaliteitsmerken. Daarin moeten wij onszelf niet onderschatten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden