Grenzen aan het wonder van de elektrische auto

De politiek ziet het zitten in de elektrische auto – goed voor het milieu en de kenniseconomie. Tijdens een hoorzitting plaatst ‘het veld’ vraagtekens.

Even voor de foto in de elektrische auto stappen. Dat is al maanden het populairste pr-momentje voor leden van het kabinet. De ene week is het minister Eurlings van Verkeer die in de futuristische wagen stapt, dan is Cramer van Milieu weer aan de beurt, en Van der Hoeven van Economische Zaken crost af en toe voor het oog van de camera.

Ook de premier, een fervent raceliefhebber, doet aan elektrisch rijden. In maart opende Balkenende de AutoRai, rijdend in een elektrische auto. En hij nam afgelopen week in Japan een volledig elektrische auto (oranje, met rijkslogo) in ontvangst waar het ambassadepersoneel mee gaat rijden.

Leuk ding dus, die auto. Maar in hoeverre is het allemaal nog toekomstmuziek? ‘We moeten geen overdreven verwachtingen hebben’, zei een vertegenwoordiger van de Bovag woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

‘Elektrische mobiliteit is mooi’, aldus een afgevaardigde van energiebedrijf Eneco. ‘Maar een elektrische auto is alleen duurzaam als de auto ook op duurzame energie rijdt.’ Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat 2,6 procent van het totale Nederlandse energieverbruik in 2006 duurzaam (via windmolens, biobrandstoffen) was. Dus er is nog een lange weg te gaan.

Wereldspeler

Het kabinet heeft 65 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de elektrische auto. ‘Daarmee wil Nederland wereldspeler worden, maar andere landen investeren miljarden’, meldde de Bovag in de Kamer.

Wel is de Bovag-man tevreden over ‘het realistische gehalte’ van de plannen. Het kabinet wil dat in 2020 het wagenpark van 8 miljoen auto’s 200 duizend elektrische auto’s bevat.

De 26 deskundigen stonden al met al sympathiek tegenover de elektrische auto tijdens de hoorzitting. Maar de boodschap was ook: kabinet, staar je niet blind op elektrisch. ‘Als we iets goed kunnen in Nederland, dan is het mest maken’, zei Volkswagenimporteur Pon Holdings. De boodschap: vergeet andere, snellere oplossingen zoals biobrandstof niet.

Ook de consument moet niet worden vergeten. De elektrische wagen moet gebruiksvriendelijk en betaalbaar zijn, zeiden alle aanwezigen. Momenteel zijn de batterijen, waarop de auto’s rijden, nog steeds zeer kostbaar.

‘Elektrisch rijden staat nog in de kinderschoenen’, concludeerde de woordvoerder van Pon Holdings. ‘Maar maak wel van Nederland een proeftuin.’

Oud-premier Ruud Lubbers laadt op de Universiteit van Tilburg zijn elektrische auto op (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden