Gremlins, Sex and the City, Venus in Fur

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Berend Jan Bockting
De monstertjes uit de anarchistische horrorkomedie Gremlins. Beeld .
De monstertjes uit de anarchistische horrorkomedie Gremlins.Beeld .

Gremlins (Joe Dante, 1984)
Fox, 03.15-04.55 uur.

Genreconventies? Regisseur Joe Dante, een protegé van Steven Spielberg, heeft er gedurende zijn volledige filmcarrière altijd een gezonde dosis lak aan gehad. Horror, komedie, sciencefiction en fantasy kneedt hij kundig en speels tot smakelijke hapjes pulpcinema. Met Piranha (1978) - zijn antwoord op Jaws - The Howling (1981) en doorbraakfilm Gremlins (1984) liggen zijn hoogtijdagen inmiddels in een ver verleden, maar het is een genot om laatstgenoemde af en toe op tv te kijken.

Het fundament van zijn sardonische, anarchistische horrorkomedie over een pluizig beestje dat in een zichzelf razendsnel vermenigvuldigend monstertje verandert als-ie nat wordt, vond Dante in het eerste kinderboek van Roald Dahl. In 1942 begon Dahl te werken aan een verhaal over 'gremlins', een term die RAF-piloten gebruikten voor mythische wezentjes die zorgden voor allerlei mechanische problemen. Het belandde uiteindelijk bij Walt Disney, die zich geïnteresseerd toonde in een verfilming. The Gremlins werd in boekvorm uitgegeven, maar de film die er in 1984 kwam, was volgens Dante maar heel in de verte op Dahls roman gebaseerd.

Sex and the City (Michael Patrick King, 2008)
Net 5, 20.30-23.30 uur.

De serie was beter, maar voor de echte liefhebbers is de eerste Sex and the City-film nog wel te verteren. Het was voor hen in elk geval, vier jaar na afloop van de serie, een nieuwe kans om zich te verlustigen aan de uitzinnige outfits, de chique tassen en de peperdure designerschoenen van hoofdpersoon Carrie en haar vriendinnen. Al verkleden de dames zich in deze film dermate vaak dat je je onwillekeurig afvraagt wat Chanel, Gucci, Manolo Blahnik en Louis Vuitton hebben neergelegd voor hun aanwezigheid in de 2,5 uur durende film. Maar waar de serie de tijdgeest haarscherp aanvoelde, is de film onbedaarlijk tuttig. Bovendien kwam de economische crisis net op stoom toen deze lofzang op het ongebreidelde materialisme verscheen. Critici waren genadeloos.

Venus in Fur (Roman Polanski, 2013)
Film1 Sundance, 21.55-23.26 uur.

De kauwgomkauwende actrice Vanda krijgt de kans in een theaterstuk te spelen dat is gebaseerd op werk van Leopold von Sacher-Masoch, de naamgever van het masochisme. De regisseur is tevens haar tegenspeler. Dat maakt Venus in Fur tot een film waarin niets is wat het lijkt. Voortdurend stappen de acteurs in en uit hun rollen, waarbij fictie en werkelijkheid door elkaar lopen. Dat spiegeleffect past uitstekend in het straatje van Roman Polanski, al is de toon dit keer opvallend luchtig. De regisseur, 80 jaar destijds, maakte een vitale, vrolijke komedie, waarin de acteurs elkaar met zichtbaar plezier aftroeven, waarin het ook gaat over de sadomasochistische relatie tussen regisseur en acteur, over theater, fantasie en feminisme. En uiteindelijk ook over de verhouding kunstenaar-publiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden