Gratis museum is geen lokkertje

Gratis entree en gratis vervoer leiden er niet toe dat meer kinderen musea bezoeken. Scholen en ouders nemen kinderen mee naar musea als wat er getoond wordt interessant voor ze is, of als er op kinderen gerichte activiteiten worden georganiseerd.

AMSTERDAM - Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Museumvereniging dat maandag op een symposium in Den Haag is gepresenteerd. In 2009 waren er plannen museumbezoek voor kinderen tot en met 12 jaar gratis te maken. Toenmalig minister Plasterk zag daarvan af, omdat hij de kosten (zeker 5,4 miljoen euro voor twee jaar) te hoog vond voor onzekere resultaten. Indertijd werd geschat dat gratis toegang tussen de 100- en 200 duizend extra bezoeken van kinderen per jaar zou opleveren. Uit experimenten is inmiddels gebleken dat dat aantal veel lager ligt. De plannen uit 2009 waren wel aanleiding voor het onderzoek naar het museumbezoek van kinderen.


Tweederde van de schoolklassen blijkt tenminste een keer per jaar een museum te bezoeken. De Museumvereniging streeft ernaar dat in 2015 80 procent te laten zijn. Dat zou kunnen lukken door educatieve programma's te ontwikkelen die goed aansluiten bij de lesstof zoals die op scholen gegeven worden. Scholen kiezen eerder voor een museum dat daartoe in staat is, dan voor musea die geen speciaal op kinderen gerichte programma's hebben. Vervoer of entreeprijs spelen in de overwegingen voornamelijk een negatieve rol - scholen worden niet snel overgehaald een museum te bezoeken door gratis vervoer of een lage entreeprijs, maar besluiten om niet te gaan als een de toegangsprijs hoog is, of het museum moeilijk bereikbaar.


Om musea voor kinderen aantrekkelijker te maken, heeft de Museumvereniging de website mijnTikkit.nl ontwikkeld, waarop kinderen games kunnen spelen en aan wedstrijden kunnen meedoen, zoals die voor 'museumklas van het jaar'. In vier maanden bezochten 400 duizend kinderen de site.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden