Gratis lekkers

Als een kind in een snoepwinkelcentrum voel ik me, sinds de Olympische Spelen zijn begonnen. Waar je ook kijkt, overal is het lekkers gratis verkrijgbaar....

Om de Spelen te coveren, heeft de NOS ruim 250 man aan het werk gezet, van wie tachtig in China. Dat zijn er een heleboel, ook mondiaal. De nationale omroep bezet hiermee ongeveer de tiende plaats in het landenomroepklassement. Een ranglijst die overeen komt met de grootte van de sportafvaardigingen en de verwachtingen ten aanzien van het medailleklassement.

Wat mij betreft zijn de inspanningen het waard. Ik heb de eerste dagen zelfs van Mart Smeets genoten, die uit zijn dak ging bij het wielrennen voor mannen op de weg, dat inderdaad een spectaculaire finale beleefde. Waren alle profwielerkoersen maar zo. Dat wil zeggen: voor weinig publiek en zonder reclame. Voor wie moest plassen of werd gelost, was er geen ploegleidersauto om achter naar het peloton terug te keren. De Chinezen brachten de wedstrijden uitstekend in beeld. De reportages gingen zelfs door als de renners door een tunnel reden. Ook de gesprekken in Sportzomer droegen bij aan mijn welbevinden, wat ook kwam doordat het nu eens niet niet alleen over voetbal of wielrennen ging. De gasten waren bovendien geen toevallige BN’ers, maar coaches, sporters en officials met ervaring en verstand van de Olympische Spelen.

Valt er dan helemaal niets te zeuren? Jazeker, en wel over dat in keurig oranje sponsorpolo’s geklede publiek in het Holland Heineken Huis. Sommigen droegen zelfs een bijpassend hoedje. Dat hypotheekverkoperspubliek vierde potverdorie al feest toen de Nederlandse afvaardiging alleen nog maar het Vogelnest binnenliep. Let op, te vroeg gejuicht, dat gaat zich wreken.

Dan ging mijn sympathie toch meer uit naar de voetbalsupporters deze zomer op een plein in Basel. Die waren ordinairder, maffer gekleed en bepaald dronkener, maar zij hadden wel hun eigen reis en consumpties betaald. Dat durf ik van 95 procent van de bezoekers van het Holland Heineken huis niet te beweren. Jaloers? Natuurlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden