Gratis cafébiertjes dankzij Heinekens bierapp - maar of de uitbaters erop zitten te wachten?

Horecaondernemers zijn verdeeld over de bierapp van Heineken, waarmee klanten een biertegoed via hun telefoon kunnen inleveren bij diverse horecaondernemingen in Nederland. De app levert niet alleen extra omzet op, er is ook veel ergernis over, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf en horecablad Misset Horeca onder uitbaters. Op sociale media klagen consumenten dat cafés weigeren bestellingen af te nemen.

Heineken biertjes. Beeld reuters

De bierbrouwer introduceerde de actie Biertegoed vorig jaar september om consumenten van de supermarkt naar de kroeg te trekken. Klanten konden codes die bij kratten en blikjestrays uit de supermarkt werden geleverd, via de app inwisselen tegen gratis cafébiertjes. Elk krat leverde een gratis pils op in een café dat een contract heeft afgesloten met Heineken.

De brouwer betaalde het via de app bestelde bier achteraf aan de uitbater uit tegen de inkoopprijs. Heineken wilde daarmee ook tegemoetkomen aan de klachten van horecaondernemers over de volgens hen veel te lage bierprijzen in de supermarkt.

Niet alle deelnemende horecaondernemers denken er echter hetzelfde over. Kroegbazen haken af om verschillende redenen. Zo blijkt de actie vooral populair onder oudere tieners en studenten, die het tegoed vooral inleveren op drukke weekenddagen. 'Dan is een mobiel onder mijn neus eerder een last dan een lust', aldus de uitbater van Bar le Duc in Den Bosch tegen horecablad Misset Horeca.

Hij prijst de actie en intentie van Heineken, maar krijgt er geen extra klanten door. Andere horeca zitten niet te wachten op deze jonge doelgroep of klagen over de extra handelingen die ze ervoor moeten verrichten. Niet elke ondernemer is ontevreden, zo blijkt ook uit de rondgang. 'Digitalisering aan de bar' is de toekomst en elke extra gast is mooi meegenomen', aldus Gert Boonen van Bar Brasserie De Boterlap in Harderwijk tegen Misset Horeca.

Een woordvoerder van Heineken ontkent niet dat er klachten zijn, maar zegt ook dat er nog altijd circa 2000 ondernemers zijn aangesloten. 'Er zijn inderdaad deelnemers afgehaakt, bijvoorbeeld omdat codes niet werken of niet goed zijn ingevoerd. Maar we hebben ook nieuwe deelnemers mogen verwelkomen. Er is zeker geen sprake van leegloop, zoals in sommige media wordt gesuggereerd.'

Hoeveel uitbaters ermee gestopt zijn of hoeveel biertjes er inmiddels via de app besteld zijn, wil het concern niet zeggen. De brouwer ontkent ook een aparte klachtenlijn te hebben ingesteld. 'Als er klachten zijn, kunnen deze via onze reguliere consumentenlijn worden geventileerd. Dan zullen we er alles aan doen om de samenwerking te verbeteren', aldus de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden