Gratis busvervoer ontlokt op A44 geen daverend gejuich

Zuid-Holland experimenteert een jaar met snelle en gratis busritten van Leiden naar Den Haag. De provincie is vol goede moed; de passagier 'moet het nog zien'....

Het loopt tegen vijven en de stokkende stroom personenauto's duidt op het begin van de spits. De langszoevende interliners hebben het rijk alleen op hun busstrook. Inderdaad, weinig passagiers beleven er lol aan.

Maandag 5 januari, de eerste dag waarop de provincie Zuid-Holland experimenteert met gratis busvervoer en er davert beslist geen gejuich over de A 44. Hollandse scepsis overheerst. Een jaar lang voor nop van Leiden naar Den Haag, maar zowel chauffeur als passagier wil op deze heuglijke dag maar één ding en dat is: het nog even aanzien.

Begrijp Arie van der Plas niet verkeerd, hij vindt het een mooi initiatief. Zo krijg je mensen misschien weer de bus in. Maar wat voor mensen heeft hij in de bus gehad sinds zijn dienst om drie uur begon? Mensen die gratis een dagje de stad in gingen. Mensen die zich gratis bij de Noordwijkse boulevard lieten afzetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van gratis vervoer?

Dat is het ook niet als de Zuid-Hollandse gedeputeerde Marnix Norder om kwart voor negen het officiële startsein geeft op het zogenoemde Transferium in Leiden. De lijnen 88 en 95 zullen voortaan gratis rijden van respectievelijk Oegstgeest en Noordwijk naar Centraal Station in Den Haag en vice versa. Tijdens de spits, en daarvoor is het experiment bedoeld, doen ze dat elk kwartier.

Dat Transferium is een naargeestig stukje Leiden: een parkeerplaats langs de snelweg, vijf jaar geleden aangelegd om de forens te verleiden tot carpoolen en, wie weet, de bus. Het enige succesnummer is een McDonald's. Maar dat gaat, met ingang van maandagmorgen, dus allemaal anders worden.

Ik moet het nog zien, zegt de vaste buspassagier. Een gegarandeerde zitplaats weegt voor hem zwaarder dan gratis vervoer. 'M'n baas betaalt toch.' Ik moet het nog zien, zegt de nieuwe buspassagier. Hij probeert het een maandje en als het niet bevalt, kruipt hij zelf weer achter het stuur. 'Dan maar in de file.' Ik moet het nog zien, zegt de chauffeur. 'Als het nou helemaal busbaan was, dan zou je echt minuten winst maken.'

Laten we het nou gewoon eens proberen, zegt Marnix Norder, gedeputeerde verkeer en vervoer. Zuid-Holland wilde deze keer eens niet zo'n haalbaarheidsstudie van honderd pagina's. Laat het gezond verstand prevaleren. Als je een plek hebt waar de auto gratis kan staan, als je een drukke weg hebt met daarlangs grote stukken vrije busbaan, als je de bus daarover met een hoge frequentie gratis laat rijden, dan móet dat een succes worden. Of niet soms?

Het experiment kost de provincie een miljoen euro, het duurt een jaar en Marnix Norder zal tevreden zijn als 5 procent van de forensen, dat wil zeggen driehonderd automobilisten, overstapt op de bus. 'Als dit niet aanslaat, dan weet ik het ook niet meer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.