Gratie in martelfilm

Ja, Dominique Sanda, hoe zou het daar toch mee zijn? De Franse actrice van keurige komaf (Parijs, 1951) die op jeugdige leeftijd het ouderlijk huis verliet en als fotomodel op de cover verscheen van bladen als Glamour, Elle en Vogue. De bloedserieuze cineast Robert Bresson kende die bladen blijkbaar, want hij bood haar de hoofdrol aan in zijn Dostojevskiverfilming Une Femme Douce (1969). Een jaar later speelde ze in Bernardo Bertolucci's Il Conformista en Vittorio de Sica's Il Giardino dei Finzi-Contini en het decennium daarop was ze een vaandeldrager van de Europese art cinema, met als hoogtepunt een van de hoofdrollen in Bertolucci's epos 1900 (1976). Daarna raakte ze, in Nederland althans, stilaan uit beeld. Ze ging het theater in en speelde verder vooral nog in Franse films en kleine internationale, soms geëngageerde producties.


Het uit 1999 stammende Garage Olimpo mag zeker tot die categorie gerekend worden. De film toont op een weinig aan de verbeelding overlatende wijze de martelpraktijken van het Argentijnse regime in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Maker Marco Bechis, geboren in Chili maar al jong naar Argentinië vertrokken en zelf enige tijd slachtoffer van die praktijken, laat vooral zien wat het beleid in de praktijk betekende: hoe de folteraars hun werk doen, 'keurig' in ploegendiensten, met prikklokken en een pingpongtafel. De mensen die naar de garage uit de titel gebracht worden, zijn mensen die in de ogen van de machthebbers het gezag ondermijnen, bijvoorbeeld door taalles te geven aan analfabeten. Ze worden gemarteld om meer namen los te krijgen van mensen die vervolgens kunnen worden gearresteerd. Wanneer de garage te vol wordt, wordt een groep gevangenen gedrogeerd in een vliegtuig gezet om een voor hen nog onbekende lot boven de oceaan tegemoet te gaan.


Sanda, die een paar jaar in Argentinië woonde, speelt de moeder van een gevangene die in haar wanhopige zoektocht naar haar dochter alles verspeelt wat ze bezit. Een kleine, zwijgzame, weinig dankbare rol, waarin ze dezelfde gratie weet te leggen als 42 jaar geleden in Il Giardino dei Finzi-Contini. Voorwaar een prestatie.


'Ik woonde een paar jaar in Argentinië, omdat ik intens hou van het land. Maar van alle redenen dat ik er verliefd op ben, is in Garage Olimpo niets te zien.'

Uit een toespraak van Dominique Sanda bij een vertoning van Garage Olimpo op een festival in de Italiaanse stad Bologna.


Garage Olimpo (Marco Bechis, 1999)


WDR, 23.15-01.00 uur.


Angèle et Tony

(Alix Delaporte, 2010) Aangenaam romantisch drama van de Franse debuterende scenarioschrijfster en regisseuse Alix Delaporte, over de manier waarop twee tegengestelde karakters tegen hun wil naar elkaar toe groeien. Hij een bonkige visser, zij een ranke verschijning. Dat zou niets moeten kunnen worden, maar zij, Angèle, heeft een huis nodig. En een baan. En eigenlijk ook een vriend, zodat zij langzaam weer het ouderlijk gezag over haar zoon terug kan krijgen. En kijk, uiteindelijk passen de stugge types met hun grote mond en hun hart van goud toch bij elkaar. Hoe onaangepast Angèle, mooi gespeeld door Clotilde Hesmem, zich ook gedraagt, terwijl ze leert over vis, quota en mannen die verdwijnen op zee. Met een schilderachtige hoofdrol voor de Normandische kust boven Bayeux.


TV 5, 21.00-22.20 uur (Nederlands ondertiteld).


Doomsday

(Neil Marshall, 2008) Visueel spektakel van de man die eerder de geslaagde horrorthriller The Descent (2005) maakte. In Doomsday moet een onderzoeksteam, geleid door Rhona Mitra, onderzoeken of Londen gered kan worden van een dodelijk virus, dat eerder ook al Schotland van de kaart veegde. Veel doem dus inderdaad en veel verwijzingen naar films als Mad Max, Gladiator en Lord of the Rings.


RTL 7, 22.15-00.20 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden