Grap EO valt slecht op Curaçao

De Evangelische Omroep (EO) heeft ‘riooljournalistiek’ bedreven met haar radio-uitzending over een gefingeerde aanval van Venezuela op Curaçao. Dat stelt Pedro Atacho, fractieleider van de PAR in de Staten van de Nederlandse Antillen....

ANP

De EO bracht maandagochtend een nepreportage ('Wat als Chávez de Antillen pikt?’) in het programma De Ochtenden op Radio 1, waarin werd gesuggereerd dat Venezuela de Antillen was binnengevallen. Daarbij zouden vier doden zijn gevallen. De omroep deed het voorkomen alsof minister van Defensie Eimert van Middelkoop de inval bevestigde. Na enige tijd werd duidelijk dat het fictief was.

Atacho, fractieleider van de grootste partij op Curaçao, vindt de uitzending onverantwoord en heeft de directie van de EO gevraagd om ervoor te zorgen dat ‘dergelijke uitzendingen nooit meer plaats zullen vinden’.

‘Wat zouden de EO en het Nederlandse volk ervan vinden als een Antilliaans radiostation zou doen alsof de Duitse premier Merkel aankondigde dat de Duitsers Nederland waren binnen gevallen en er al doden te betreuren waren, of dat Nederlandse troepen het noorden van België in waren getrokken’, vraagt Atacho zich af in een open brief aan de EO.

Op de website van De Ochtenden stelt de omroep dat het item achteraf gezien ‘niet in deze vorm’ had moeten worden uitgezonden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden