‘Grammatica? We kregen vooral poëzie’

‘De Nederlandse taalbeheersing is soms echt prut’, zegt eerstejaarsstudente media en informatiemanagement aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij ziet als enige van het groepje studenten bij de hoofdingang van de Hogeschool van Amsterdam haar naam liever niet in de krant terug....

Van onze verslaggever Erik Eggens

‘Als je ziet wat voor fouten studenten soms maken: hun hebben, of nog erger: d- en t-fouten. Via het projectgestuurde onderwijs kom je er snel achter dat de taalbeheersing hier en daar behoorlijk te wensen overlaat.’

Jordi Andriol, die naast haar staat, is het met haar eens. Hij volgt weliswaar een andere opleiding, human resource management, maar constateert ook daar een gebrek aan de beheersing van het Nederlands bij studenten. ‘Hoewel ik moet toegeven, dat ook ik geen perfecte schrijver ben’, voegt hij er snel aan toe.

Met het idee van voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra om tussen middelbare school en hbo een jaar in te lassen teneinde taal- en rekenachterstanden bij aankomende studenten weg te werken, is bijna niemand het eens.

‘Schokkend’, zegt een studente economie van achter haar computer in een studielokaal. Hoewel ook zij toegeeft nog wel eens problemen te hebben met rekenen. ‘Maar in Nederlands ben ik altijd goed geweest. Dat is met het projectonderwijs ook niet echt meer een probleem. Je werkt met z’n allen aan een product, dat je gezamenlijk nakijkt. Zo haal je elkaars fouten eruit en corrigeer je elkaar.’

‘Eén jaar lang bijspijkeren? Dat is wel iets te veel van het goede’, vindt de eerstejaars student bedrijfseconomie Vural Cetin. ‘Maak er bijvoorbeeld een korte zomercursus van. Leerlingen van de middelbare school die examen hebben gedaan, zijn al in mei of juni klaar met examens. Er blijft in de zomer genoeg tijd over voor een bijspijkercursus Nederlands of rekenen. Je moet er iets voor overhebben om te kunnen doorstuderen.’

‘Maak er dan een wat breder georiënteerd jaar van’, zegt Jordi Andriol. ‘Veel studenten hebben nog geen benul van de vervolgopleiding die ze kiezen. Je kunt naast de bijspijkercursus iets van vrijwilligerswerk aanbieden, dan leer je nog wat anders.

‘Ik vind het achterlijk om het hele jaar alleen maar Nederlands en rekenen te geven’, zegt hij.

De twee eerstejaarsstudenten media en informatiemanagement, Jens Vooijs en Marlies de Vries, maken zich er geen zorgen meer over. Aan het begin van hun studie kregen ze een spellingtoets. ‘Die hebben we in één keer gehaald’, zegt De Vries.

‘De studenten die niet slagen, halen simpelweg hun propedeuse niet’, zegt Jens Vooijs. ‘En bij ons in het eerste jaar zijn dat er nogal wat.’

Maar het is niet alleen de schuld van de leerlingen, vindt Vooijs. ‘Op de havo kregen we meer poëzie voorgeschoteld dan Nederlandse les. Misschien is de taalbeheersing onder sommige studenten daarom zo bagger.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden