Graanafval voor in de benzinetank

Twee procent bio-ethanol uit graan moet er eind 2005 in de autobenzine zitten, wil de Europese Unie. Dat is goed voor klimaat en stadsmilieu....

Bio-Ethanol staat er in grote letters aan weerszijden van de nieuwe Ford Focus 1.6, op de voordeuren. Over de hele lengte van de auto is een plantenstengel afgebeeld, met aan het eind een groen blad. De 'groene' auto kan rijden op benzine-ethanolmengsels, van gewone loodvrije superbenzine tot mengsels met 85 procent bio-ethanol, en alles wat daar tussen zit. Medewerkers van de afdeling Gemeentewerken van Rotterdam hebben de afgelopen maanden proefgereden.

Autoproducent Ford gebruikt de ethanol-Focus om het gebruik van biobrandstoffen in Nederland te promoten. In Zweden is de auto een groot succes. De afgelopen drie jaar zijn er daar meer dan tienduizend ethanolauto's verkocht. Driekwart van de Ford Focussen die dealers in Zweden verkopen, zijn geschikt om flexibel op ethanol-benzine-mengsels te rijden. Bij een honderdtal tankstations verspreid over heel Zweden is ethanol te tanken, in de vorm van een 85 procents-mengsel (E85) met benzine. Het aantal tankstations neemt daar nu snel toe, meldt Ford.

De autoproducent is de eerste die in Europa met een flexibele ethanolversie op de markt is. Saab komt volgend jaar met een flexiauto, die zowel op benzine als op bio-ethanol kan rijden, vooruitlopend op de invoering van besluiten van de Europese Unie. Twee jaar geleden is afgesproken dat de EU-landen eind 2005 biobrandstoffen moeten introduceren.

Bio-ethanol, gemaakt uit graan, suikerbieten of allerlei plantaardig afval moet worden gemengd met benzine. In dieselbrandstof moet koolzaadolie worden gestopt. In eerste instantie een klein beetje: 2 procent voor eind 2005. Maar dat moet snel meer worden: 6 procent in 2010 en 20 procent bioethanol of koolzaadolie in 2020. Die doelstellingen hebben een schoner milieu als achtergrond.

De introductie van biobrandstoffen is een manier om de kooldioxide-uitstoot verantwoordelijk voor een warmer wordend wereldklimaat te beperken. Bij de verbranding van benzine of diesel ontstaat kooldioxidegas. Door diesel of benzine deels te vervangen door koolzaadolie of bioethanol uit suikerbieten of graan is die uitstoot te beperken. Koolzaadplanten en suikerbieten nemen immers voor de groei kooldioxidegas op.

Technisch is het rijden op ethanol geen enkel probleem. In Brazilin ook in de VS rijden al meer dan twintig jaar auto's op pure ethanol rond, inmiddels vele miljoenen. In Europa moeten auto's in principe kunnen rijden op mengsels met een grote variatie in samenstelling omdat een wijdvertakt netwerk van ethanoltanks vooralsnog ontbreekt. In de tank van de auto zit dan een brandstof die voortdurend van samenstelling verandert.

Ford heeft voor dit probleem een slimme sensor ontwikkeld. Die meet de precieze samenstelling. Die informatie gaat naar de computer van het motormanagementsysteem dat vervolgens de optimale brandstof-en luchtinjectie regelt. Dit is het enige belangrijke verschil tussen een gewone benzine-en ethanol-Focus, zegt Ford, naast een speciale coating aan de binnenzijde van de benzinetank-en de benzineleidingen, om schade van het wat corrosievere ethanol te beperken.

Een ethanolauto verbruikt, gecorrigeerd voor verbrandingswaarde, zeker niet meer dan een benzineversie. De ethanolauto scoort goed wat milieuprestaties betreft. De uitstoot van kooldioxidegas is ongeveer 70 procent lager ten opzichte van een diesel-of benzineversie. Ook komen er, als wordt gereden op een ethanolrijke brandstof, minder schadelijke stoffen uit de uitlaat. Minder roet en minder verzurende zwaveldioxide en stikstofoxiden, aldus onderzoeksbureau Ecofys dat vorig jaar in opdracht van de overheid een studie deed naar biobrandstoffen. Dit voordeel is het grootst als auto's en bussen op ethanol worden vergeleken met een wagenpark op diesel, zeker wat roet en stikstofoxiden betreft. Maar ook ten opzichte van benzine is er nog een flink milieuvoordeel, aldus Richard van den Broek van Ecofys.

De afgelopen maanden is met de 'groene' Ford Focus in Rotterdam voornamelijk op benzine gereden en maar af en toe op een ethanolmengsel. 'De ethanol haalden we dan bij het testcentrum van Ford in het Belgische Lommel, bij gebrek aan een ethanolpomp in Rotterdam', zegt projectleider Ton Vermie. Hij is in overleg met de regionale en landelijke overheid over de plaatsing van zo'n ethanolpomp. Daar kunnen dan de vijftig flexi-auto's worden getankt die de Rotterdamse Gemeentewerken wil aanschaffen, liefst begin volgend jaar al.

De introductie van dit soort flexi-auto's is met belastingmaatregelen te stimuleren. Flexi-auto's zijn nodig om op den duur aan de EU-doelstellingen te kunnen voldoen. Op korte termijn kan worden volstaan met het bijmengen van bio-ethanol aan benzine. De meeste automotoren rijden probleemloos op benzine met enkele procenten ethanol.

Op die manier kan Nederland aan de EU-norm van 2 procent biobrandstoffen voldoen. Een doelstelling die de Nederlandse overheid een jaar te laat denkt te bereiken, in 2006, zo is de EU recentelijk meegedeeld. De Tweede Kamer debatteert hier begin november over.

Dat extra jaar is nodig voor overleg, onder meer met de oliemaatschappijen in Nederland. Die zijn niet happig op het bijmengen van een product ethanol of koolzaadolie dat ze zelf niet maken en dat bovendien de benzine duurder maakt, minimaal een cent per liter. Overigens hebben Duitse oliemaatschappijen hier g moeite mee.

Die prijsverhoging moet worden gecompenseerd met een accijnsverlaging, vindt men in Nederland. En daar heeft de minister van Financiweer moeite mee. Door zo'n maatregel komt er zo'n 120 miljoen euro per jaar minder in de schatkist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden