Goudmijntje Hotelbon lokt steeds meer goudzoekers

'Eis Hotelbon door rechter toegewezen.' 'Club Hotel Cheque blij met positieve uitspraak rechter.' Vorige week stonden Hotelbon en Club Hotel Cheque tegenover elkaar voor de rechter....

Van onze verslaggever

Peter de Waard

AMSTERDAM

Het zo succesvol opererende Hotelbon biedt voor 75 gulden drie overnachtingen in een van de ruim 400 aangesloten hotels. Nieuwkomer Club Hotel Cheque verkoopt voor 35 gulden twee overnachtingen in een van de bij deze organisatie aangesloten 73 hotels. Een derde partij op de markt is Happy Go in Helmond dat 'hoteltickets' voor twee overnachtingen verkoopt voor 50 gulden per stuk. Het aantal aangesloten hotels bedraagt naar eigen zeggen zestig.

ProVentura, de exploitant van de Hotelbon, is niet van plan zich zo maar de kaas van het brood te laten eten. Enige concurrentie is gezien het succes onontkoombaar, maar directeur/eigenaar Chris Luken wil zijn overheersende marktpositie met hand en tand verdedigen.

Vorig jaar verkocht ProVentura in Vianen 130 duizend Hotelbonnen. Hiermee werd 10 miljoen gulden binnengehaald. Dit jaar hoopt ProVentura 200 duizend bonnen te slijten. Door een samenwerkingsovereenkomst met de postkantoren is een nieuw distributiekanaal ontstaan. Daarnaast zal Carry Tefsen alias Mien Dobbelsteen binnenkort weer worden gemobiliseerd om de bon ook bij televisiekijkers onder de aandacht te brengen.

Mocht Luken er in slagen 200 duizend bonnen te verkopen, dan komt de omzet uit op 15 miljoen gulden. Een fors deel daarvan moet worden gestoken in reclamekosten. Maar de rest is pure winst. De hoteleigenaren krijgen geen cent van dit geld. Zij profiteren alleen van het feit dat de Hotelbongasten verplicht zijn ook in hetzelfde onderkomen te ontbijten en te dineren.

Het goudmijntje dat Luken heeft aangeboord, heeft andere goudzoekers gelokt. Club Hotel Cheque in Eindhoven is daar één van. Directeur-eigenaar Roel Verdonk zegt al vanaf eind 1994 met het idee bezig te zijn. Maar pas dit jaar heeft hij een krachtig offensief ingezet, waarmee hij Hotelbon het vuur na aan de schenen legt.

Hij gaat er prat op dat zijn formule - 35 gulden voor twee overnachtingen - superieur is aan dat van Hotelbon. De bon zelf is niet alleen goedkoper, maar 'de gasten hoeven ook een keer minder te onbijten en dineren'. 'Mensen vinden drie nachten slapen in een hotel te lang. Vaak hebben ze het dan wel gezien, ook omdat alle hotels niet altijd bevallen', betoogt Verdonk.

Hij vindt het geen bezwaar dat bij zijn organisatie aanmerkelijk minder hotels zijn aangesloten. 'We hebben er 73 van Friesland tot in de Ardennen. Veel mensen vinden het juist prettig dat er al een selectie is gemaakt.' Verdonk beweert nu maandelijks zo'n drieduizend Hotelcheques te verkopen, goed voor zesduizend overnachtingen. 'Wij zijn bezig uit de schaduw van Hotelbon te treden. Er staat een massale reclamecampagne voor de deur.'

Hotelbon vindt echter dat Verdonk het concurrentiespel niet volgens de regels speelt. Zo zou Club Hotel Cheque hotels die exclusief voor Hotelbon werken, hebben benaderd met 'valse' informatie. Hierbij werd ondermeer gesuggereerd dat het ministerie van Economische Zaken van mening zou zijn dat Hotelbon de Wet op de Economische Mededinging had overtreden. Vorige week spande Hotelbon daarom een kort geding tegen Club Hotel Cheque aan.

Hierbij eiste Hotelbon ondermeer dat Club Hotel Cheque de eigen hotelgids zou vernietigen en zou nalaten verkeerde informatie over het standpunt van Economische Zaken te verspreiden. De eerste eis werd afgewezen. Wel verbood de rechter Club Hotel Cheque onjuiste mededelingen te doen over het standpunt van EZ.

Met de rechterlijke uitspraak is de rust niet weergekeerd. Beide organisaties zeggen een volledige overwinning te hebben behaald. Verdonk dreigt nu op zijn beurt Hotelbon met juridische stappen, omdat Luken zich regelmatig laatdunkend over de concurrent zou hebben uitgelaten. Ook ProVentura laat het er niet bij zitten. Hotelbon is vast van plan een schadeclaim tegen Club Hotel Cheque in te dienen.

De andere nieuwkomer is Happy Go-Hotel in Helmond. Directeur-eigenaar Ellen Meeuwsen zegt zonder schroom dat zij met haar initiatief op het succes van Hotelbon voortborduurt. Happy Go heeft sinds de oprichting op 1 januari zo'n zestig hotels weten te selecteren. 'We zijn nog in de opzetfase, maar we verkopen nu al zo'n duizend bonnen per maand', schat Ellen Meeuwsen haar succes.

Wil van Bruggen van Select Hotel in Almere werkt al sinds twaalf jaar op deze markt. 'Maar wij richten ons alleen op de bedrijvenmarkt. We verkopen met name hotelovernachtingen aan winkeliers. Zij geven ze weer door aan klanten die bijvoorbeeld een minimum-bedrag besteden. Het doel is hetzelfde als dat van Hotelbon: hotels de gelegenheid geven onbeslapen bedden te laten bezetten.'

Van Bruggen biedt niet alleen hotelbonnen aan, maar ook vlieg- en cruisetickets ter opvulling van lege stoelen. 'Maar we zijn geen echte concurrent van Hotelbon. Ik vind dat Luken het goed doet. Het enige probleem is dat hij er prat op gaat het idee zelf te hebben bedacht. Dat is niet waar.'

Van Bruggen heeft op haar beurt weer last van eigen kapers op de kust. 'Er is ook nog een club in Limburg die vorig jaar ons hotelgidsje helemaal had overgenomen. Alleen de naam van Select Hotel was gewijzigd in die van Free Hotel Service. Ach, we hebben weinig zin daar een groot probleem van te maken. Daardoor word je alleen op hoge advocaatkosten gejaagd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden