Gouden Windei 2011 gaat naar witbrood Blue Band

Het Blue Band Goede Start! Witbrood van Unilever heeft een Gouden Windei in de wacht gesleept. De negatieve bijklank in de naam van de prijs laat zien dat Unilever niet trots hoeft te zijn op de titel. Het Gouden Windei is namelijk een award van Foodwatch voor de meest misleidende marketinguiting van 2011.

Suzanne Borgdorff

Het witbrood beloofde in een uitgebreide reclamecampagne vol te zitten met natuurlijke vezels, die ook terug te vinden zijn in volkorenbrood. 'Wit waar volkoren in zit', aldus Blue Band. Het product zou met name aantrekkelijk zijn voor kinderen.

De Reclame Code Commissie beoordeelde de reclame als oneerlijk omdat deze wel degelijk het witbrood als volkoren brood aanprijst. Unilever beperkt het vermogen van consumenten om doordacht te beslissen, door de suggesties die in de reclame worden gewekt.

Meer misleidend voedsel
'Unilever schendt het vertrouwen van zijn klanten met leugens over zijn producten', zegt Bart van Opzeeland, directeur van foodwatch. 'De grootste voedselproducent van Nederland kan het goede voorbeeld geven voor de hele branche door zijn reclame en marketing eerlijk te maken.'

Als tweede in de consumentenverkiezing eindigde het overbodige FruitFlesje, een zogenaamde 'opvolgmelk' van Nestlé met 14% van de stemmen. Derde werd het fruitwatertje van Heineken met eenhonderdste theelepel cranberrysap. De soep van Honig met een half procent aspergepoeder was goed voor een vierde plaats. Als laatste eindigde de fruitreep van Liga. De producent verkoopt 33% suiker als 'verantwoord' en claimt onterecht dat de reep veel fruit bevat.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden