Gouden toets op je toetsenbord

Sieraden worden in de eerste plaats gedragen als verfraaiing. Maar een sieraad kan ook macht en status uitdrukken of - in het geval van de trouwring - symbool staan voor liefde en trouw....

Jeroen Junte

De sieraden uit de collectie Sense of Wonder nemen een loopje met deze traditionele functies van sieraden. Achttien ontwerpers uit verschillende disciplines leverden een bijdrage aan deze collectie van Chi ha paura...? (Italiaans voor Wie is er bang...?), een stichting die modern sieraadontwerp wil promoten. Ontwerp een sieraad dat een gevoel van verwondering oproept, zo luidde de opdracht aan de ontwerpers - vandaar de naam Sense of wonder. Voorwaarde was wel dat de sieraden in productie kunnen worden genomen.

Frank Tjepkema maakte een parodie op statusverhogende sieraden door tientallen piepkleine logo's van Dior of Davidoff, maar ook minder aansprekende merken als Mc Donalds en Knorr, aaneen te smeden tot een gouden kruis. Tjepkema's Branded Soul is zowel een verfijnd amulet als juist een aanklacht tegen materialisme.

Gijs Bakker, de geestelijk vader van Chi ha Paura (1997), nam hét statussymbool bij uitstek, de auto, als basis voor zijn ontwerp. Hij rekte een schaalmodel van de prestigieuze Porsche 911 uit tot armband. Alleen is zijn Porsche vervaardigd uit 'goedkoop' polyester.

Tegenstrijdig is het signaal dat de kunststof op de huid geplakte doornen van Paolo Palma afgeeft: ga weg, schreeuwen de scherpe punten. Tegelijkertijd smeekt het gladde latex juist om geaaid te worden.

De grenzen van wat je nog sieraad kunt noemen, worden in deze collectie afgetast. Want waarom zou een sieraad altijd op het lichaam gedragen moet worden, vraagt Marti Guixé zich af. Gold Key 4$ is een gouden toets voor het toetsenbord van de computer, en welke toets anders dan die met het dollarteken.

Pauline Barendse levert met Button Touch, een knoop met daarop in brailleschrift het woord senses, een vernuftige oplossing voor het probleem dat blinden doorgaans weinig lol beleven aan sieraden.

De prijzen variëren van 95 euro (Button Touch) tot 2500 euro (Sierbril, een zonnebril van goud, ontworpen door Matijs Korpershoek). Kijken (niet kopen!) kan in de kluizen - hoe toepasselijk - van de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden