Googles zoekmachine laat onder druk EU meer concurrenten zien

Google.com, 's werelds meest bezochte webpagina, zal er over een paar maanden 'drastisch' anders uitzien - zo verwacht de zoekmachine zelf. Dit is het gevolg van een voorlopig akkoord dat eurocommissaris Joaquin Almunia (Mededinging) heeft bereikt met het Amerikaanse concern. Google heeft daarin onder meer beloofd meer concurrenten te tonen in zijn zoekresultaten. Het concern hoopt zo een miljardenboete uit Brussel te vermijden.

AMSTERDAM - Dit is het probleem: Google heeft in Europa nagenoeg het monopolie op zoeken. Ongeveer negen op de tien zoekvragen worden gesteld via de zoekmachine van het concern. Wie bijvoorbeeld zoekt naar een boormachine, krijgt ook resultaten te zien van Googles productvergelijkingssite, waarop het goedkoopste gereedschap wordt getoond. Concurrerende vergelijkingssites zal de internetter niet vinden, want die worden door Google stelselmatig genegeerd. Hierdoor loopt de Europese consument mogelijk scherpere aanbiedingen mis, stelt Brussel. Omdat Google feitelijk monopolist is, wilde eurocommissaris Almunia dat de zoekmachine ook de concurrentie toont.


Naar aanleiding van een klacht door Googles concurrenten, onder wie Microsoft, stelde Brussel in 2010 een onderzoek in naar de praktijken van het Amerikaanse concern. Google heeft de afgelopen maanden voorstellen ter verbetering gedaan. Deze werden alle verworpen door Almunia, die enkele weken geleden bovendien liet weten dat zijn geduld op was. Google, dat een boete van mogelijk 4 miljard euro boven zijn hoofd zag hangen, heeft daarop naar eigen zeggen rigoureuze voorstellen gedaan ter verbetering.


Deze voorstellen houden onder meer in dat naast de resultaten van Googles eigen prijsvergelijker ook de uitstalling van concurrenten worden getoond, zodat de internetter zelf een keuze kan maken uit het aanbod. Wie - althans in Europa, buiten de EU verandert er niets - op zoek gaat naar een hotel, zal binnenkort ook links gepresenteerd krijgen van concurrenten als reisvergelijkingssite Expedia en TripAdvisor. Wie daarop klikt, krijgt vervolgens de resultaten van deze zoeksite.


Almunia toonde zich gisteren tevreden over de concessies die Google heeft gedaan en gaat het voorstel formeel bespreken met zijn collega's in de Europese Commissie, die er naar alle waarschijnlijkheid mee zullen instemmen. De klagers, onder meer verenigd in de Competitive Online Marketplace, toonden zich verbaasd dat ze niet vooraf zijn geïnformeerd over het resultaat. Zij eisen voldoende tijd om de voorstellen te beoordelen en ze te verwerpen.


Wanneer de gebruiker de veranderingen te zien zal krijgen, is onzeker. Het zal nog enkele maanden duren voor de commissie een definitief akkoord zal uitspreken.


De overeenkomst in het kort

Google toont in zoekresultaten drie links naar concurrerende vergelijkingsites. Deze aanbieders worden willekeurig geselecteerd door het zoekalgoritme van Google. Concurrenten hoeven niets te betalen.


Uitgevers die niet willen dat hun materiaal door Google gebruikt wordt, krijgen de mogelijkheid hun beelden of teksten uit te sluiten voor de zoekdienst. Nieuwsmedia kunnen precies aangeven welke soorten berichten wel en niet in Google News verschijnen.


Google schrapt de bepaling die het ontwikkelaars verbood software te maken die advertentiecampagnes in Googles AdWords kan omzetten naar concurrerende advertentiesites, zoals Bing Ads van Microsoft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden