Google wil klant overal volgen

De jaarlijkse conferentie van Google blijkt geen routine: er wordt een verstrekkende strategie ontvouwd. Alle slimme apparaten zullen aan elkaar worden gekoppeld.

AMSTERDAM - Google wil alles met alles verbinden in de nabije toekomst. Het Amerikaanse informatiebedrijf onthulde woensdag een nieuw besturingssysteem dat slimme apparaten aan elkaar moet koppelen. De gebruiker wordt gevolgd van zijn tv naar zijn auto.


Het leek een tamelijk technische briefing, maar daarin zat een verstrekkende strategie verstopt. In de openingslezing van I/O, de jaarlijkse Google-conferentie voor software-ontwikkelaars in San Francisco, kondigde de hoogste technische man Sundar Pichai een nieuw besturingssysteem aan: Android L. Het leek gewoon een zoveelste variant van Android, Googles controlekamer voor mobieltjes en tablets.


En inderdaad: de nieuwe software biedt een 'frisse, nieuwe' aanblik, een scherm dat driedimensionale suggesties biedt, en doet alsof het rimpelt om de gebruiker te attenderen. 'Het ontwerp is essentieel', aldus Google.


Maar onder dat oppervlak gebeurt veel meer. Het nieuwe systeem moet het hart worden van alle apparaten waarmee een moderne gebruiker zich omringt. Televisie, slimme horloges, auto's: overal waar informatie wordt verzameld en aangeboden, wil Google de controle hebben.


'Gebruikers leven steeds meer in een veelschermige wereld', zei Pichai. 'Er komen steeds meer andere apparaten met internetconnecties. Wij willen daartussen een naadloze ervaring creëren.'


Ofwel: in het internet der dingen, waarbij zelfs de ijskast meedenkt, volgt Google de gebruiker van scherm naar scherm. Zodat je favoriete liedje in de auto doorgaat waar het gebleven was toen je de deur achter je dicht deed.


Ook wil het platform weten 'in welke context' de gebruiker zich bevindt: thuis of op het werk, met de kinderen of met collega's, 'om de juiste informatie op het juiste moment te bieden'. De stem wordt de belangrijkste manier om alles te regelen, zodat je ook tijdens het rijden of koken verbonden kunt blijven. De smartphone wordt het centrale commandocentrum in het geheel, omdat de gebruiker die altijd bij zich heeft.


Met deze sprong vooruit hoopt Google verder afstand te nemen van concurrent Apple. Een van de sterke punten van Android is altijd geweest dat het ook door andere mobieltjesmakers mag worden gebruikt. Daardoor heeft Google al het grootste marktaandeel: meer dan de helft van alle smartphones en tablets draait op zijn systeem. Tegenhanger iOS van Apple draait alleen op Apples.


Met de aankondiging van L hoopt Google ook zoveel mogelijk autofabrikanten, televisiebouwers, makers van draagbare slimmigheden en van meedenkende ijskasten te verleiden dit systeem te gaan gebruiken. Google zelf heeft de afgelopen maanden zelf ook makers van hardware overgenomen, zoals Nest (slimme thermostaten) en deze week nog Dropcam (handige surveillancecamera's). Ook die apparaten zullen deel gaan uitmaken van 'het bewuste huis'.


De naadloze verbinding van alle slimmigheden zal voor consumenten comfortabel aanvoelen. Google zal de verzamelde informatie nog beter kunnen gebruiken voor profilering en op maat gesneden advertenties, de belangrijkste bron van inkomsten.


'We hebben nu één miljard gebruikers', zei Pichai. 'Ons doel is de volgende vijf miljard ook te bereiken.'


De drie slimste nieuwigheden: Android Auto, Android Wear, Android TV


1 28 autofabrikanten hebben zich sinds begin dit jaar gemeld bij de Open Automotive Alliance, een initiatief van Google om zo veel mogelijk auto's aan de Android te krijgen. Van Skoda tot Maserati: het hele scala is vertegenwoordigd. Daarnaast doen zestien technologiebedrijven mee aan de ontwikkeling. Via Android Auto krijgt de auto informatie (routebeschrijving, muziek, contactgegevens) van de smartphone, om die op een scherm op het dashboard te projecteren. Besturing gaat met de stem. Concurrent Apple heeft CarPlay gelanceerd, dat hetzelfde doet, maar dan voor iPhones. BMW en Mercedes werken samen met Apple. Onder anderen Opel en Volvo zetten in op beide systemen.


2 Sensoren worden zo goedkoop dat steeds meer mensen zich volhangen met apparaatjes die lichaamsfuncties meten: hartslag, temperatuur, uren slaap, aantal stappen. Hoe meer je van jezelf weet, hoe meer je daaraan kunt werken, is het idee onder de aanhangers van het Kwantificeerbare Zelf. De bouwers van apps voor zulke draagbare apparaten (wearables) kunnen ook met Android aan de slag. Daarnaast komen er slimme horloges, die met een klein schermpje op je pols laten weten wat er op de smartphone gebeurt. Fabrikanten LG, Samsung en Motorola hebben als zo'n smartwatch ontwikkeld; de eerste zijn sinds donderdag te koop.


3 De tv is nog altijd het belangrijkste scherm in veel huishoudens en dus een belangrijk doelwit van internetbedrijven. Er bestaan 'slimme' televisies, maar de apps die daarvoor zijn ontwikkeld doen het maar matig. Google deed eerder een poging met Google TV, maar dat ging mis omdat het te ingewikkeld was. Nu pakt Google het simpeler aan: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En dus bouwt het ook deze toepassing op het nieuwe Android-platform L. Netflix, YouTube, en diverse spelletjes zijn de eerste internettoepassingen die vanaf de herfst met Android TV te zien zijn. Een slim horloge kan eventueel als afstandsbediening fungeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden