Nieuws Tech

Google stort zich op de gamemarkt met Netflix-achtige dienst

Google betreedt een nieuwe markt: die van het gamen. Als het aan Google ligt, worden die voortaan helemaal online gespeeld, zonder speciale spelconsole. 

Google's gameplatform Stadia is geschikt voor veel apparaten. Beeld Google

Google blijft nadrukkelijk nieuwe terreinen en verdienmodellen opzoeken. Gaming is zo’n voor Google braakliggend terrein. Niet alleen gaat er enorm veel geld in om (in 2018 werd er wereldwijd maar liefst 120 miljard dollar omgezet aan games), ook besteden consumenten veel tijd aan games. Elke minuut dat ze op hun Xbox of Playstation zitten, wordt niet gespendeerd aan een dienst van Google. Daar moet verandering in komen. De gamemarkt is hoe dan ook een potentieel aantrekkelijke inkomstenbron: abonneegeld en de verkoop van zogenoemde controllers.

Met zijn nieuwe dienst Stadia zet Google nadrukkelijk in op laagdrempeligheid. Anders dan Sony, Nintendo of Microsoft zal Google niet met een eigen spelcomputer komen. In plaats daarvan haakt Google in op het al langer bestaande idee (het Nederlandse Utomik doet dit bijvoorbeeld al langer met vooral kleinere games) van een volledig onlineplatform. Vergelijkbaar met Spotify of Netflix kan iedereen straks via Stadia games spelen zonder deze te hoeven downloaden of installeren. Alles staat bij Google op de servers. Google benadrukt dat de games straks op diverse apparaten – laptops, mobieltjes, tv’s, tablets – kunnen worden gespeeld. Voorwaarde is wel dat gamers gebruikmaken van Chrome als browser of een tv die kan samenwerken met Google, bijvoorbeeld via Chromecast.

Controller

Ook komt Google met een eigen draadloze controller voor gebruik met tv of andere apparaten. Bestaande controllers van de concurrentie kunnen overigens ook worden gebruikt als ze met een snoer op laptop of pc worden aangesloten. Googles eigen controller maakt rechtstreeks contact met de servers van Google en niet met het apparaat waarop op dat moment gegamed wordt. Hierdoor kunnen gamers direct overschakelen van bijvoorbeeld hun mobieltje naar een tv en zonder onderbreking verder spelen.

De gamecontroller van Google heeft integraties met YouTube en Google Assistant (tekst gaat verder onder de afbeelding) Beeld Google

De grote troef van Google is Stadia heel nauw te integreren met YouTube. Nu al wordt YouTube – net als Twitch van concurrent Amazon – veelgebruikt voor het kijken naar games. Dit is ongekend populair: volgens Google kijken er dagelijks meer dan 200 miljoen mensen op YouTube naar dit soort filmpjes. Google staat nu voor de uitdaging om het kijken naar games te vertalen naar het daadwerkelijk spelen. Om dit voor elkaar te krijgen, komt er op YouTube aan het einde van een gamevideo een knop waarmee fans die game kunnen gaan spelen, desgewenst met anderen. En vanaf de draadloze controller is het ook weer mogelijk met één druk op de knop games op YouTube te streamen.

Veel vragen

Of dat genoeg is om van de dienst een doorslaand succes te maken, is nog ongewis. Veel zal afhangen van het aanbod van de games en de prijzen die Google gaat hanteren voor zijn dienst. Dat is nog in nevelen gehuld. Tijdens de presentatie liet Google Assassin’s Creed: Odyssey en Doom: Eternal zien. Naast bestaande titels zal Google ook eigen games gaan uitbrengen voor het platform. Minstens zo belangrijk is de vraag of Google in staat zal zijn de volledige online-ervaring even soepel en snel te laten verlopen als een vergelijkbaar spel dat vanaf een console wordt gespeeld. Stadia komt later dit jaar op de markt, te beginnen in de Verenigde Staten, Canada en delen van Europa. Wanneer Nederland precies aan de beurt is, is nog niet bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.