Google stapt in huiselijke beveiliging

Met Googles overname van de bouwer van beveiligingscamera's Dropcam nemen de zorgen over privacy toe.

AMSTERDAM - Informatiebedrijf Google neemt de Amerikaanse bouwer van surveillancecamera's Dropcam over. De koop bewijst Googles belangstelling voor huiselijke elektronica.


Meteen klonken er dit weekend waarschuwingen: daar gaat je privacy. Met de overname van een camerabouwer lijkt Google weer een stap dichterbij het alziende informatieconglomeraat, zoals dat door de Amerikaanse schrijver Dave Eggers in zijn dystopische roman The Circle is geschetst.


Vooralsnog is dat niet het geval. De aankoop van Dropcam, dat volgens The Wall Street Journal 555 miljoen dollar (409 miljoen euro) kost, verloopt via het eerder dit jaar door Google overgenomen Nest, dat thermostaten maakt. Nest opereert op dit moment onafhankelijk van het moederbedrijf. Dat betekent dat klantgegevens niet worden gebruikt voor profilering, of voor reclame.


Het verdienmodel van Dropcam is net als dat van Nest zeer on-Googliaans: ze verkopen gewoon ouderwets producten, en geen klantgegevens. De camera's, populair bij moeders die hun baby willen filmen, kosten zo'n 150 of 200 dollar. Tegen betaling van nog een paar tientjes worden de beelden een week of een maand in de cloud bewaard. Het bedrijf biedt sinds kort ook bewegingssensoren aan, die waarschuwen als bijvoorbeeld een deur opengaat.


'Dropcam valt straks onder het privacybeleid van Nest, wat betekent dat de klantgegevens met niemand worden gedeeld (ook niet met Google) zonder toestemming van de klant', schreef Matt Rogers, de technische man van Nest, dit weekend op de website.


Maar de samenwerking heeft natuurlijk een open einde. 'Uiteindelijk is het idee achter de samenwerking om producten te gaan heruitvinden om het bewuste huis te gaan vormgeven', aldus Rogers, enigszins cryptisch. Het 'bewuste huis': dat betekent dat alles met alles wordt verbonden, en het huis zelf gaat nadenken wat de bewoners willen. De vraag zal blijven hoe de privacy daarbij wordt beschermd. Nest wil de gegevens van de thermostaat bijvoorbeeld al delen met energiemaatschappijen.


Met de aanstaande overname heeft Silicon Valley er weer zo'n typisch succesverhaal bij. Dropcam werd in 2009 opgericht door de jonge Texaanse programmeur Greg Duffy, die wilde weten welke hond er steeds op het gazon van zijn vader poepte. Hij kon geen goede (draadloze) camera vinden waarvan de beelden snel te bekijken waren en bouwde er dus zelf een. De afgelopen jaren stopten investeerders 47 miljoen dollar in het bedrijf, dat nu dus ruim tien keer zo veel waard is.


Dit terwijl de uitvinding niet eens briljant is. Er zijn andere draadloze camera's (onder andere van D-Link) die hetzelfde doen en die de opnames goedkoper opslaan op een beter beveiligde plek. Maar de Dropcam is het gemakkelijkst in gebruik, en daar willen zowel klanten als Google graag voor betalen.


Duffy, inmiddels 27, heeft zich in interviews altijd fel tegen Google afgezet. Behalve het advertentiemodel hekelde hij ook de gratis avondmaaltijden, die werknemers verleiden tot overwerk. Duffy, die nieuwe werknemers altijd meeneemt op een helikopterritje, vindt dat ze om zes uur naar huis moeten 'om nog wat van de zon en hun familie te genieten', zo zei hij in een recent interview.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden