Analyse Gamen zonder spelcomputer

Google Stadia kan de gamewereld op zijn kop zetten, als de wifi tenminste gaat meewerken

Een game-revolutie maar nu nog even niet. Google introduceert ‘Stadia’: een nieuwe gamedienst waarvoor je geen computer meer nodig hebt. Je kan gewoon spelen op je tablet, je tv of je laptop en je game zit in de cloud. De gamers kunnen het al gebruiken, maar het wordt pas echt mooi als er straks ook 5G is.

Op de 25ste etage van het Google gebouw in Amsterdam wordt Google Stadia gedemonstreerd. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Het lijkt een scène die je in zoveel hedendaagse huishoudens tegenkomt, in het kantoor van Google, met uitzicht op de Amsterdamse Zuidas. Een stel leren banken voor een tv-scherm met daarop een videogame. Op een houten salontafel ligt de controller waarmee je het spel bestuurt. Alledaags. Tot je beseft dat nergens een spelcomputer te zien is.

De game op het scherm draait namelijk in de cloud. Ofwel, in een van de datacentra die Google in Nederland heeft staan. Die centra fungeren in feite als gigantische spelcomputers: hier, op kilometers afstand, wordt verwerkt welke knopjes de speler indrukt. De televisie krijgt alleen de resulterende beelden toegezonden. Het hele proces duurt enkele tientallen milliseconden, als speler merk je er niets van, blijkt tijdens de preview in het Google-kantoor.

Stadia heet deze nieuwe gamedienst, die je online games laat kopen en spelen. Vanaf dinsdag is hij beschikbaar in Nederland. Niets minder dan de ‘volgende grote revolutie’ op gamegebied, belooft Jack Buser van Google Stadia tijdens een videogesprek. Hoewel zijn dienst kan floppen – waarover zo meer – is die belofte meer dan een holle marketingfrase.

Op elk apparaat dat YouTube aankan, werkt Stadia ook, beweert Google. Telefoons, tablets, laptops: als internetbrowser Chrome er maar op staat en er een fatsoenlijke internetverbinding is (voorlopig alleen wifi en vaste aansluitingen, met mobiel internet werkt Stadia nog niet).

Zware games waarvoor je normaal een speciale gameconsole nodig hebt, kun je via Google Stadia ook op je mobiele telefoon spelen. Beeld Niels Waarlo

Hierdoor worden zwaardere videogames toegankelijk voor mensen die geen honderden euro’s willen neerleggen voor een spelcomputer, is de gedachte. En zo boor je in potentie compleet nieuwe doelgroepen aan voor de game-industrie.

Inderdaad, op de meegebrachte werklaptop rent en schiet het hoofdpersonage van Destiny 2 zonder enige hapering. Dat geldt ook voor hetzelfde spel op de Pixel-smartphone (het telefoonmerk van Google). Bijzonder, want de telefoon zelf zou zo’n zware game niet aankunnen. Dit is nog eens wat anders dan een spelletje Candy Crush. Er is zelfs een handig houdertje ontworpen waarmee je de telefoon op de Stadia-controller kunt klikken.

Google heeft bovendien een troef: het bezit videoplatform YouTube. Streamen – al dan niet live meekijken met gamers – is extreem populair op videodiensten. Door Stadia en YouTube te koppelen, zoals Google van plan is, kan deze verknoping van games en sociale media nog nauwer worden. ‘Stel dat iemand naar zijn favoriete gamestreamer zit te kijken en met één druk op de knop hetzelfde spel in kan springen’, spiegelt Jack Buser van Google voor.

Dit is een van de spannendste zaken aan Stadia, vindt Doki Tops, die zich als directeur van de Nederlandse game-abonnementendienst Utomik bezighoudt met nieuwe ontwikkelingen op de gamemarkt.

Doordat je op razendsnelle servers van Google speelt, die onderling zeer goed zijn verbonden, wordt het bovendien mogelijk om online met veel meer mensen tegelijkertijd te spelen dan nu. Denk aan veldslagen met duizenden spelers, in plaats van de honderd die het bij schietspel Fortnite tegen elkaar opnemen. 

Klinkt spannend. Maar dit zijn stuk voor stuk ontwikkelingen met een lange adem, benadrukt Tops. Op korte termijn moet Stadia flinke obstakels overwinnen.

Internet in de huiskamer, bijvoorbeeld. Met de internetsnelheid waarbij Stadia volgens Google optimaal werkt – 35 megabit per seconde – zit het in Nederland doorgaans wel goed. Alleen is wifi niet bij iedereen stabiel. Tops: ‘Stel het signaal fluctueert en valt weg, dan is je spelervaring kapot.’ Hij denkt daarom dat cloudgamen door de komst van het stabiele, snelle 5G-netwerk pas écht groot wordt.

Bovendien heeft Google forse concurrentie van gevestigde namen in de game-industrie, stelt Lewis Ward, gamespecialist bij marktanalysebureau IDC. Zo biedt Sony met Playstation Now al enige jaren een dienst voor cloudgamen, al heb je wel een dure Playstation 4 of Windows-computer met een aparte app nodig. Ook Microsoft, die de populaire gamecomputer Xbox verkoopt, mengt zich volgend jaar in de strijd om de cloudgamer, met Xcloud.

Red Dead Redemption 2 is een van de games die vanaf dinsdag beschikbaar is via Stadia. Beeld Rockstar

De gamer moet allereerst worden verleid met datgene waar het uiteindelijk om draait: games. Op dat punt ziet het er voor Stadia niet geweldig uit, meent Ward. Google trapt af met slechts 22 stuks, waar Playstation Now er honderden aanbiedt.

Bovendien werkt Playstation Now als abonnementsdienst – een tientje per maand en je kunt alle titels spelen, zoals je bij Spotify onbeperkt liedjes draait. Bij Stadia betaal je datzelfde bedrag en moet je de spellen vervolgens apart aanschaffen. Pas volgend jaar komt een gratis versie beschikbaar, waarbij het verschil is dat enkele functionaliteiten ontbreken, zoals de extreem hoge 4K-resolutie.

Verder hoef je weliswaar geen dure spelcomputer te kopen, maar wie Stadia op de televisie wil spelen moet wel 129 euro neertellen voor een controller en een speciale Chromecast; een kastje dat televisies via internet verbindt met Google-diensten.

Veel beloftes van Stadia worden dus niet vanaf dag één ingelost, wil Ward maar zeggen. Zo werkt Stadia ook nog maar op één telefoonmerk, Pixel (meer merken moeten volgen). Ook die YouTube-integratie staat nog op de planning.

En dan nog is het afwachten hoeveel gebruikers werkelijk instappen. Ward: ‘Kijk je naar Sony, die hier al vijf jaar mee bezig is, dan zie je dat maar één miljoen van hun honderd miljoen spelers cloudgamen gebruikt. Laten we realistisch zijn: op de korte termijn gaat Google hier waarschijnlijk weinig geld mee verdienen. Maar op de lange termijn kan dit de gamewereld opschudden.’

Dit schreven we eerder over videogames

Wat Instagram is voor vakantiekiekjes en zelfportretten, hoopt het Nederlandse Medal.tv te worden voor clipjes van ­videogames: de plek waar je je mooiste momenten deelt. Lees hier hoe het is om zo’n ambitieus sociaal medium op te zetten. ‘Er kan maar één winnaar zijn.’ 

Ontwikkelaar Hideo Kojima bedacht een game, maar maakte een film. Onze recensie van het veelbesproken spel Death Stranding.

Kunstmatige intelligentie krijgt de ene na de andere videogame onder de knie en verslaat zelfs professionele gameteams. Maar eigenlijk gaat het de AI-onderzoekers niet om videogames. Waar dan wel om? Lees het hier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden