Nieuws zelfrijdende auto

Google-ingenieur aangeklaagd voor diefstal van autotechnologie voor Uber

Een voormalig medewerker van Google is dinsdag in de Amerikaanse staat Californië aangeklaagd voor het stelen van technologie voor zelfrijdende auto’s. Anthony Levandowski begon na zijn vertrek bij Google in 2016 voor zichzelf, waarna Google-concurrent Uber zijn bedrijf kocht. Hij zou Google-bedrijfsgeheimen aan Uber hebben geleverd.

Levandowski (rechts) verlaat met zijn advocaat de rechtbank in Californië. Beeld AP

Het strafrechtelijk onderzoek naar Levandowski (39) volgt op een rechtszaak tussen Google en Uber uit 2017. Uber schikte vorig jaar met Google voor een bedrag van 245 miljoen dollar. De rechter in die zaak adviseerde om ook een strafonderzoek te openen, omdat mogelijk sprake was van diefstal van bedrijfsgeheimen. Het is niet duidelijk of en hoe Levandowski een rol speelde in die zaak. 

Volgens de huidige aanklacht downloadde Levandowski in 2015 duizenden bestanden met informatie over de technologie achter Googles zelfrijdende auto. Hij zou onder andere kennis hebben gestolen over Lidar, een systeem van sensoren die de auto aansturen. Levandowski werkte als een van de eerste techneuten voor Google aan een zelfrijdende auto. Hij werkte van 2009 tot begin 2016 bij Google om vervolgens voor zichzelf te beginnen. 

Zelfrijdende vrachtwagens

Zijn bedrijf Otto, gericht op de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens, werd al snel overgenomen door Uber, het techbedrijf dat in een felle concurrentiestrijd is verwikkeld met Google om de beste zelfrijdende auto te produceren. Inmiddels is Otto ter ziele en Levandowski weg bij Uber. Het conflict tussen Google en Uber is geschikt. Uber beloofde geen gebruik te zullen maken van Googles technologie en Google-dochter Waymo (zoals de afdeling voor zelfrijdende auto's sinds 2016 heet) kreeg een klein aandeel in Uber. Toch gaat Google achter de voormalige medewerker aan. 

Volgens de advocaat van Levandowski is geen sprake van diefstal. In een verklaring schrijft zijn advocaat: ‘De downloads vonden plaats toen Anthony nog werkte bij Google, toen hij was geautoriseerd om deze informatie te gebruiken. Geen enkel bestand is ooit terecht gekomen bij Uber of enig ander bedrijf.’ Bovendien zou dit conflict al beslecht zijn in een civiele zaak, stelt de verdediging van Levandowski. 

Het is niet duidelijk of Uber ook onderwerp is van onderzoek. Google-dochter Waymo en Uber hebben hun medewerking aan de zaak toegezegd. De zaak komt voor Uber zeer ongelegen: het bedrijf wordt bij het ontwikkelen van een zelfrijdende auto al langer geplaagd door incidenten. Kort nadat Uber schikte met Google over vermoedelijke diefstal van kennis, werd een voetganger aangereden door een zelfrijdende auto van Uber. 

Na Levandowski's vertrek bij Uber begon hij een nieuwe startup in zelfrijdende auto’s, Pronto. Het bedrijf liet dinsdag weten dat Levandowski niet langer de directeur is, omdat hij zich richt op zijn eigen verdediging. 

Waar interessante en spraakmakende verhalen online en in de krant ophouden, gaat het Volkskrantgeluid verder. Wat is een zwart gat precies? En hoe gaat het eraan toe in tbs-klinieken? Onze verhalenmakers leggen het uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden