Google heeft een nieuwe prooi

Google droomt van een sociaal netwerk dat Facebook naar de kroon steekt.

Vier keer is scheepsrecht, moeten ze in Mountain View hebben gedacht in een variatie op het bekende gezegde. Na Orkut (deels geslaagd), Buzz (spectaculair mislukt) en Wave (grandioos geflopt) doet Google een nieuwe poging om onder Facebooks duiven te schieten.


Zoals gebruikelijk bij nieuwe diensten die nog met een half been op de tekentafel staan, spreekt de Californische internetmoloch van een 'proefproject'. Google+ is voorlopig alleen op uitnodiging uit te proberen en een datum waarop de hele wereld mag gaan stoeien met de service staat nog niet vast.


Google+ wijkt op een belangrijk punt af van het sociale netwerk dat als voorbeeld en voornaamste concurrent dient. Kun je bij Facebook de duvel en zijn ouwe moer als 'vrienden' aanmerken, bij Google+ is het de bedoeling dat het groepsgevoel overheerst. Dat kunnen je schoolkameraden zijn, de leden van je vegetarische kookclub of je collega's van de afdeling debiteuren/crediteuren.


Net als bij Facebook kunnen gebruikers van Google+ berichten en bestanden met elkaar delen. Bekenden en buitenlui zijn aan een groep (circle in Google-bargoens) toe te voegen vanuit Google Contacts of Gmail, Google's webpostkantoor.


Nieuwe contacten kun je eenvoudig naar een circle slepen. Google heeft geleerd van het verleden. Toen het bedrijf zijn sociale smeermiddel Buzz introduceerde, vorig jaar februari, stak er een storm van protest op omdat Google ongevraagd alle gebruikers aan Buzz toevoegde.


Die misstap leidde tot een forse schrobbering door de autoriteiten in de Verenigde Staten. Google heeft moeten slikken dat het twintig jaar door privacybewakers op de vingers wordt gekeken.


Google+ verschijnt op een cruciaal moment. Zijn doelwit (Facebook) begint tekenen van metaalmoeheid te vertonen. Onlangs werd bekend dat de groei van het sociale netwerk trager verloopt dan voorheen. De afgelopen jaren kwamen er elke maand gemiddeld 20 miljoen gebruikers bij; de laatste maanden waren dat er circa 12 miljoen.


Analisten constateren ook dat er minder gebruik wordt gemaakt van Facebook. In mei daalde het aantal actieve 'leden' in de VS met 6 miljoen, van de 155 miljoen. In Canada haakten 1,5- van de 16,6 miljoen gebruikers af, in het Verenigd Koninkrijk 100 duizend van de 29,8 miljoen bezoekers van het netwerk.


Groeien blijft Facebook wel. Het kachelt nog altijd gestaag af op de 700 miljoenste inschrijving. Het bedrijf laat in het midden hoe actief de blijvers en nieuwkomers zijn. 'Meer dan 50 procent van onze actieve gebruikers logt op een willekeurige dag in', liet een zegsman weten aan The Guardian. Hoeveel dat er zijn, moest de Britse krant maar raden.


De groei lijkt grenzen te hebben. Facebook is verboden in de belangrijkste internetgroeimarkt, China. Een bezoek van topman Mark Zuckerberg (die Chinese lessen volgt) heeft daarin geen verandering gebracht. In Rusland, de andere potentieel omvangrijke markt, kiezen internetters voor de lokale aanbieder.


Facebook moet zijn groei dus halen uit de landen waar het al groot is - de reden waarom Zuckerberg er onlangs voor pleitte ook om kinderen van 12 jaar en jonger toe te laten tot het netwerk. Facebooks huisregels verhinderen nu dat. Het bedrijf schrapt maandelijks 20 duizend accounts, omdat ze zijn aangemaakt door surfers van onder de 13 jaar.


Bij Facebook zullen ze met argusogen de perikelen rond concurrent MySpace bezien. Op het hoogtepunt van zijn populariteit, in 2005, werd dat netwerk voor 580 miljoen dollar (397 miljoen euro) opgekocht. Volgens onbevestigde berichten zal News het deze week weer van de hand doen - voor 30 miljoen.


Rivaal: gezonde omzet

Bezoekersaantallen mogen tegenvallen, in financieel opzicht heeft Facebook niets te klagen. De advertentieomzet is dit jaar 4,05 miljard dollar (2,82 miljard euro), zegt marktbureau eMarketer. Daarvan zal 2,19 miljard dollar van Amerikaanse klanten komen. Facebook is daarmee de grootste verkoper van banners en andere reclameuitingen, met 18 procent van de markt. Yahoo neemt 13 procent van de beeldadvertenties voor zijn rekening, Google 12 procent. Reclame vormde vorig jaar 93 procent van de omzet van Facebook.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden