Google, Channel 4 en De Morgen maken zich sterk voor homorechten

AMSTERDAM - Ze willen het niet officieel toelichten, maar het logo op de startpagina van Google zegt genoeg. De 'doodle', zoals het dagelijks wisselende letterlogo van Google wordt genoemd, was vrijdag opgemaakt in de regenboogkleuren. Daarmee maakt de zoekmachine een politiek statement over de problematische situatie van de homorechten in Rusland.

Onder het logo stond een korte tekst uit het Olympisch Handvest: 'Het beoefenen van sport is een mensenrecht. Ieder individu moet de mogelijkheid hebben om sport te beoefenen, zonder discriminatie van welke aard dan ook en in de geest van de olympische gedachte. Dit vereist wederzijds begrip in de geest van vriendschap, solidariteit en fair play.'

Het is niet de eerste keer dat Google zich sterk maakt voor homorechten. In 2008 sprak het bedrijf zich openlijk uit tegen Proposition 8, een wetsvoorstel dat ertoe moest leiden dat het homohuwelijk in Californië niet meer grondwettelijk zou zijn. Ook voer Google tijdens Gay Prides in Amsterdam mee met zijn eigen boot.

Behalve Google laat ook de Britse televisiezender Channel 4 van zich horen. Speciaal voor de Olympische Spelen veranderde de zender de kleuren van het logo in die van de regenboog en lanceerde het een reclamefilmpje waarin gezongen wordt 'good luck gays, on gay mountain'.

De Vlaamse krant De Morgen plaatste vrijdag op pagina 2 een advertentie met de tekst 'Sotsji is gay' in een foto die verder weinig aan de verbeelding over laat. 'Het is een traditie van De Morgen om een statement over iets dat ons niet bevalt gepaard te laten gaan met een advertentie', zo lichtte hoofdredacteur Yves DeSmet toe.

NOS-regisseur Astrid Wisman, die is ingehuurd door het Olympisch Comité om de beelden van de schaatswedstrijden de wereld over te laten gaan, liet weten dat ze instructies heeft gekregen om zich op de sport te richten. En niet op eventuele protesten op tribunes. 'Het is ons verteld dat we dat soort dingen niet in beeld brengen. Het gaat om de sport', zei Wisman op Radio 1.

Dat betekent niet dat we het in Nederland niet zullen zien als er op de tribunes met regenboogvlaggen wordt gezwaaid. Behalve de dertig camera's waarover Wisman de regie voert, heeft de NOS nog vijf eigen camera's in het stadion waarmee ze kan doen wat ze wil, vertelt Pim Marks, adjunct-hoofdredacteur van NOS Sport. 'Dat kan variëren van Willem-Alexander op de tribune tot aan als er iets gebeurt waarvan wij denken dat het nieuwswaardig is.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden