Google beetje door de knieën

Om een Europese boete te voorkomen, past Google zijn zoekresultaten aan. Hoe diep buigt men voor Brussel?

Waarom zou Google de resultaten van zijn zoekmachine moeten veranderen?

Na klachten van concurrenten besloot de Europese Commissie twee jaar geleden Google te onderzoeken. Dit moest uitwijzen of Google bij zoekopdrachten zijn eigen diensten voortrekt, bijvoorbeeld als mensen informatie zoeken over reizen en producten of een route plannen met de auto. Meer bezoek betekent immers meer aandacht voor de advertenties die Google op zijn websites verkoopt. Tot de klagende rivalen behoren Yelp (een soort Gouden Gids), TripAdvisor (reisportaal), Expedia (idem), Foundem (winkelvergelijker), telefoonfabrikant Nokia en softwaremakers Microsoft en Oracle. Volgens hen heeft Google bijna een monopolie. In Europa neem het 86 procent van het zoekwerk voor zijn rekening.


Heeft de Europese Commissie aangetoond dat Google zijn dominante marktpositie heeft misbruikt?

De Europese commissaris voor Mededinging zei vorig jaar dat hij zich 'zorgen maakt over sommige zakelijke praktijken die zijn op te vatten als machtsmisbruik'. Google grendelt de markt voor advertenties af, vindt Joaquín Almunia, omdat bedrijven die de zoekmachine van Google op hun eigen website gebruiken geen reclame mogen tonen van andere advertentieverkopers. Google spreekt tegen dat het een zo dominante positie heeft. Het bedrijf zegt dat de concurrentie de laatste twee jaar alleen maar is toegenomen.


Hoe wil Google die Brusselse zorgen wegnemen?

Door zoekresultaten van zijn eigen websites duidelijker als zodanig te markeren, met labels. Op websites waar het bedrijf geld verdient aan advertenties voor zaken als winkelen en reizen, wil Google ook verwijzingen tonen naar zeker drie concurrenten. Bij zoekresultaten die verschijnen als betaalde reclame zal Google links naar rivaliserende diensten veilen onder zijn adverteerders. Concurrenten kunnen ook selectiever aangeven hoeveel en welke content Google van andere websites mag lenen. Google wil het verder bedrijven gemakkelijker maken met andere internetadvertentieverkopers in zee te gaan.


De klagende concurrenten noemen dit compromis te zwak. Waarom?

Ze vinden dat Google zo niet wordt gedwongen zijn zoekalgoritme, de wiskundige formule die de zoekresultaten produceert, aan te passen. Dit is het kroonjuweel, de 'geheime saus' achter Google Zoeken. Google hoeft nu niet toe te geven dat het al die jaren zijn zoekresultaten manipuleerde. Dat zou kunnen leiden tot miljoenenclaims. Google ontsnapt dus mogelijk aan een boete van Brussel, die kan oplopen tot 10 procent van de omzet (vorig jaar 40 miljard euro). Het bedrijf moet zich wel vijf jaar onderwerpen aan toezicht van een onafhankelijke partij.


Zijn de zorgen van Google voorbij?

Nee. Brussel onderzoekt ook of het bedrijf te machtig is in mobiele telefonie. Al 70 procent van de toestellen draait op Android. Google eist dat fabrikanten zijn apps op alle telefoons installeren als ze Android gebruiken, terwijl het bedrijf tegelijk weigert sommige van die toepassingen te maken voor concurrent Windows Phone 8. Monopoliemisbruik bij besturingssystemen vinden juristen een zwaardere overtreding. Internetters kunnen pijlsnel van zoekmachine veranderen; kopers van een Android-telefoon zitten aan die computermotor vast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden