Google, Apple en Facebook, pas op

Lang stond het concern vooral bekend als onlineverkoper van boeken en cd's. Maar nu heeft Amazon een eigen, goedkope tablet en behoort het tot de leiders in de technologiewereld.

'In de jaren negentig hadden Dell, Microsoft, Intel en Cisco het voor het zeggen in de wereld van de technologie. Nu zijn het Google, Facebook, Apple en Amazon die er aan de touwtjes trekken.'


Dat Google-topman Eric Schmidt zijn eigen bedrijf eerder dit jaar in een interview met techblog Al-thingsD kwalificeerde als innovator en voorloper in de techbranche, mag geen verrassing heten. Ook Facebook en Apple waren geheide kandidaten voor het lijstje dat Schmidt maakte. Maar met Amazon leek de Google-topman het spoor even bijster.


Het concern uit Seattle staat bij velen in de eerste plaats toch vooral bekend als een onlineverkoper van cd's en boeken die groot werd in lang vervlogen tijden. Tijden waarin de woorden internet en zeepbel nog in niemands hoofd een logische combinatie vormden. En daarna? Daarna voerde het in 1995 opgerichte bedrijf nog een achterhoedegevecht met zijn e-readers; digitale leesplankjes die maar één kunstje konden en het dus zouden afleggen tegen de veel wendbaardere en completere tabletcomputers.


Schmidt, en met hem velen in de technologiebranche, wist in juli wel beter. Pas sinds Amazons eigen tablet, de Kindle Fire, in de winkels ligt, dringt het besef ook breder door: Amazon behoort tot de onbetwiste leiders in de wereld van bits en bytes.


En dat is zeker niet te danken aan Amazons nieuwe tablet op zich. Vergeleken met Ferrari's als de iPad en de Galaxy Tab deed de Fire toch vooral denken aan een Lada, zo oordeelden de meeste recensenten vorige week. Een goeie Lada, met een paar extra opties, maar wel een Lada. Het was de combinatie met Amazons gigantische onlinewarenhuis die de recensenten uiteindelijk toch bijzonder enthousiast maakte.


Die maakt het namelijk aannemelijk dat Amazon elk bedrijf dat niet Apple heet in één klap weg zal blazen in de strijd op de tabletmarkt. Helemaal omdat Amazon zijn eenvoudige Fire verkoopt voor nog geen 200 dollar, waar de concurrenten hun tablets verkopen voor het dubbele en meer.


Analist Richard Windsor van Nomura verwoordde het zo: 'Prijs en inhoud gaan het op deze markt zeker winnen van functionaliteit. Wij zien geen enkele reden waarom een consument twee keer zoveel zou betalen voor een apparaat dat misschien iets beter is, maar waarmee je veel minder kunt doen.'


Dat probleem zullen gebruikers van de Fire in ieder geval niet hebben. In de jaren na het klappen van de zeepbel breidde Amazon zijn webwinkel uit van een gespecialiseerde boutique voor boeken en cd's tot 's werelds grootste onlinewarenhuis. Niet alleen Amazon zelf verkoopt er spullen - inmiddels uiteenlopend van films, muziek en kleding tot speelgoed, games, apps, grasmaaiers en wasmachines - ook biedt het bedrijf derden de ruimte via zijn site spullen te verkopen. Volgens recente cijfers van Citi Group heeft Amazon 60 procent van de wereldwijde boekenverkoop via internet in handen, 22 procent van onlinevideomarkt en 19 procent van de onlinemuziekmarkt.


Dat megawarenhuis verklaart ook voor een groot deel de lage prijs van de Fire. Amazon is geen hardwarebedrijf zoals bijvoorbeeld Apple. Het is in de eerste plaats een contentpartij. Met de Fire hoeft het, net als met zijn Kindle e-readers, geen geld te verdienen - sterker nog, het bedrijf legt er volgens analisten het eerste jaar op toe. Amazon verkoopt met de tablet als het ware eenvoudige toegang tot de spullen waarmee het wel geld verdient.


Nadeel van die strategie is wel dat de winstmarges van Amazon beduidend lager liggen dan die van vrijwel elk ander technologiebedrijf. Maar het is een strategie waar de 46-jarige topman en oprichter van het bedrijf Jeff Bezos heilig in gelooft. 'Er zijn twee manieren om een succevol bedrijf te creëren', aldus Bezos deze maand in een groot interview met techmagazine Wired. 'Eén is: heel hard werken om je klanten zover te krijgen dat ze zoveel geld betalen voor je producten dat jij enorme winst realiseert. De ander is: heel hard werken om alles tegen een zo laag mogelijke prijs te kunnen aanbieden. Wij zijn erg van het tweede model.'


Het legde Bezos geen windeieren. Want uit de groei van het onlinewarenhuis ontsproot de afgelopen jaren onbedoeld een tweede, lucratieve bedrijfsactiviteit die het concern nu tot het technologisch powerhouse maakt dat het volgens velen is. Doordat de webwinkel maar groeide en groeide, werd het verwerken en opslaan van data voor Amazon ook steeds belangrijker.


Het bedrijf deed in de loop van de jaren bakken kennis op door wereldwijd op steeds meer plekken serverparken te draaien waarop het bestellingen afhandelde en voorraden beheerde.


Die kennis bouwde het uit tot Amazon Web Services (AWS). Honderdduizenden klanten maken nu wereldwijd gebruik van de diensten van AWS, dat voor hen dataopslag en servercapaciteit regelt in een 'cloud' (niet op fysieke servers, red.). Tot zijn klanten mag het bedrijf spelers rekenen als Virgin Atlantic, New York Times, Netflix, Nasa, Foursquare, Newsweek en Marks & Spencer. Ook de consumentenmarkt wordt inmiddels bediend vanuit de Cloud. Gebruikers van de Amazon Cloudplayer bijvoorbeeld kunnen sinds maart van dit jaar vanaf elk apparaat met internettoegang bij hun gehele muziekbibliotheek. Volgens een recent rapport van Citi Group heeft Amazon bijna eenvijfde van de wereldwijde markt voor clouddiensten in handen.


De honger van topman Bezos is echter nog lang niet gestild. Uit een rondgang van analisten langs Chinese toeleveranciers van de smartphonemarkt bleek vorige week dat Amazon in 2012 ook een eigen smartphone op de markt zal brengen. En net zoals de Kindle e-reader en de Fire zal dat naar verwachting van analisten ook weer een relatief goedkoop model worden. Google, Facebook en Apple weten welke partij ze in 2012 in de gaten moeten houden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden