Golf blijft Golf

'Een Golf blijft een Golf.' Onbedoeld treffend omschrijft Volkswagen op zijn website zijn oerconservatieve inslag. De nieuwe Golf, de vijfde sinds 1974, lijkt namelijk sprekend op de vorige Golf....

Concurrenten als Peugeot 307, Renault Mne en nieuwe Opel Astra ogen aanzienlijk frisser. Als VW-importeur Pon's Automobielhandel het in een wedstrijdaankondiging op zijn site vervolgens heeft over de 'grootste Golf van vernieuwing ooit' om deelnemers te verleiden om 'voor-en-na-foto's' van 'jouw vernieuwingen' in te zenden, overdrijven ze weer. En dat overdrijven neemt helemaal schromelijke vormen aan in de nieuwe tvcommercial. Daarin wordt de eigenaar van zo'n nieuwste Golf ingehaald als de Messias. De man wordt doodgeknuffeld. Door een McDonald's-medewerker; door een politieagent die in een 4de-generatie-Golf; door een vrouw met een nog oudere Golf; door een zevenkoppig Turks gezin met een oude Golf en door een voetbalstadion nieuwe-Golf-supporters. Alle Golf-rijders delen een speciaal gevoel met elkaar, vandaar ook de pay-off 'Welkom bij de familie', zegt Peter van Leeuwen van Pons reclamebureau DDB Amsterdam. Daar mochten creatief directeuren Michael Jansen en Bas Korsten weer eens een dure reclamefilm maken voor het merk dat van alle automerken verreweg het krenterigst met reclame-euro's omspringt. 'In de moeilijke automarkt van nu moet je wvoldoende zichtbaar blijven als merk', bezweert Van Leeuwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden