Golden hour langs de Seine voor professionele instagrammers

Op huwelijksreis liep ik met mijn man langs de Seine, over dat lager gelegen stukje voor fietsers en wandelaars waar je uitkijkt op de Notre-Dame en waarvan ik altijd vermoed dat de belangrijke scène rondom de rat uit Ratatouille zich er afspeelt, kortom, waar de essentie van Parijs te vinden is. En daar zaten, vlak aan de rand van de Seine, drie vrouwen op een picknickkleed.

Tot zover niets raars, want wie wil er nou niet picknicken langs de Seine, maar ze zaten wel erg dicht langs de rand van het water. Als ze nog iets verder waren opgeschoven, lagen ze in de rivier.

Met hun picknickuitrusting was ook iets vreemds: eigenlijk stond er helemaal geen eten op hun grote, hagelwitte picknickkleed, maar alleen drie gloednieuwe leren handtasjes, een paar zwarte pumps, een paar leren sandaaltjes, drie samengebonden zachtroze hortensia's en een roze doos macarons van Ladurée. Een van de drie vrouwen hield een stuk stokbrood in haar hand en de ander een roze macaron, maar die hielden ze alleen maar dicht bij hun mond, om er vervolgens steeds breed lachend net geen hap van te nemen. En dat deden ze heel vaak, terwijl een vierde vriendin almaar foto's van hen nam met een iPhone. Het was een raar tafereel.

Maar ik begreep het al. Dit waren professionele instagrammers. De nieuwe schoentjes en tasjes die vooraan op hun kleed lagen, zouden straks getagd worden en hopelijk verkocht. Het was nu golden hour, het belangrijkste moment van de dag voor professionele gebruikers van de sociale media, namelijk het moment waarop de zon laag staat en alles oranje-roze kleurt.

Het stokbrood en de Laduréemacarons waren er niet om op te eten, maar om aan te geven dat ze in Parijs waren, de stad waar iedereen baguettes en macarons net niet in zijn mond stopt. En ze zaten zo gevaarlijk dicht aan de rand van de Seine omdat ze anders de Notre-Dame niet in het shot kregen. Straks zou dit alles rijkelijk behashtagd worden met #paris #iloveparis #chanel #picknickontheseine #eiffeltower #nofilter en #parisisalwaysagoodidea.

Een rondvaartboot kwam voorbij. De drie vrouwen zwaaiden wild enthousiast naar de toeristen, om, toen de boot verder voer, hun middelvinger naar ze op te steken. Op de een of andere manier vond ik dat symbolisch voor hun instagramcarrières.

Om hen dwars te zitten, bleven mijn man en ik heel lang naar hen kijken en maakten foto's van hen. Het leek hen niet te deren. Ze zwaaiden met hun nephaar en namen nog een nephap van hun baguette.

Wat een verschrikkelijke clichéwijven, zei ik tegen mijn man terwijl we verder slenterden langs de Seine, hand in hand, in het roze licht van de ondergaande zon, op huwelijksreis in Parijs. Want zelf zijn wij helemaal niet cliché.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden