Gokkende Klien verrast Piquet junior

Tijdens de training had hij onvervaard gegokt. Het leverde de volle winst op. De Oostenrijker Christian Klien (20) won gisteren de Formule-3-race van de Marlboro Masters op Zandvoort....

Klien, die voor het ADAC-team van Berlijn-Brandenburg uitkomt, besloot tijdens de training slechts enkele ronden te rijden, maar dan voluit, op de gloednieuwe banden die hij ook tijdens de race zou benutten. De meeste anderen draaiden daarentegen een groot aantal rondjes omdat bandenslijtage hen minder leek te deren.

De snelste in de kwalificatie was Nelson Piquet (18) geweest, zoon van de gelijknamige, drievoudige wereldkampioen Formule 1. De jonge Braziliaan vond het probleem van de bandenslijtage minder interessant. Een goede start leek hem nuttiger, want de inhaalmogelijkheden zijn op Zandvoort beperkt. Maar Piquets start mislukte jammerlijk en hij moest achter Klien aanschuiven. En daar bleek Kliens inschatting de correcte te wezen. Hoe Piquet ook aandrong, de Oostenrijker kon steeds moeiteloos pareren. Door zijn betere banden.

Van de Nederlanders kwam de door de Marlboro-publiciteitsmolen bijkans als absolute favoriet afgeschilderde Robert Doornbos niet verder dan een schamele 18de plaats en Charles Zwolsman zakte door een finale spin zelfs terug naar de 31ste plek.

Eigenlijk was het een ronduit vervelende race. Dat lag aan twee dingen: er is vrijwel geen snelheidsverschil in de F-3-auto's die allemaal gemaakt worden door de firma Dallara, maar voorzien kunnen worden van diverse krachtbronnen. Er zat tussen de winnaar en nummer 20 aan het eind van de 25 ronden durende wedstrijd precies een halve minuut. En dan: op Zandvoort kun je bij zozeer gelijkwaardige auto's maar op één plek met kans van slagen inhalen. Dat is door later dan de tegenstander te remmen vóór de Tarzanbocht.

Misschien zou je op dit circuit geen gewone, recht-toe recht-aan wedstrijden meer moeten houden in bepaalde klassen. Hoe het publiek met organisatorische trucs bij de les kan worden gehouden, bleek in de V8STAR-race. Daarin rijden vrijwel identieke auto's die 495 pk op het asfalt leggen.

Een V8STAR-race duurt 50 minuten, maar er komt altijd binnen 20 minuten een verplichte pitstop waarbij alle banden moeten worden gewisseld. Vervolgens komt er ook nog halverwege de race een herstart vanachter een 'pace car'. Spektakel verzekerd.

Ook de kwalificatie gaat met haken en ogen. De snelste twaalf uit de training worden in groepen van vier de baan opgestuurd. Vanuit staande start wordt één ronde gereden. De auto's moeten die afsluiten in de pitlane waar een stop (alle banden wisselen) moet worden uitgevoerd. Dan vanuit die stop volgt weer een snelle ronde. De totaaltijd van deze twee ronden-annex-pitstop is dan de feitelijke kwalificatietijd.

Gastrijder Donny Crevels uit Diemen, enkele jaren geleden een grote belofte maar tegenwoordig voornamelijk als marktkoopman actief, wist met die ook hem onbekende formule het best om te gaan. Verrassend had hij pole gekwalificeerd voor toppers als Lamy, Bartels en Asch.

In het eerste deel van de race was de 29-jarige Crevels tweede, steeds op luttele meters achter Bartels. Maar een werkelijk sublieme pitstop van zijn team bracht Crevels aan de top. Hij bleef daarna vrij moeiteloos vooraan. De Nederlander was het winnen intussen zo ontwend dat hij prompt de beker vergat mee te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden