Goedkoop of duurkoop voor DSB?

Het dsb-akkoord..

Amsterdam Dirk Scheringa heeft donderdag een compensatieregeling afgesproken met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken (SSP), een vereniging van gedupeerde DSB-klanten. De regeling kost DSB 16 miljoen euro.

Mogen de klanten blij zijn met deze regeling?

Een aantal klanten zal er zeker mee geholpen zijn, omdat hun maandlasten worden verlaagd. Dat geldt echter alleen voor schrijnende gevallen. Wie genoeg verdient om de hoge rentelasten te betalen, komt niet in aanmerking voor compensatie. Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed, die ook voor DSB-klanten opkomt, en Jeroen Wendelgelst van de Stichting Woekerpolis Claim vinden de regeling veel te mager. Lakeman omschreef de deal als ‘een civiele pendant van afpersing’ en Wendelgelst stelde dat ‘DSB Bank spekkoper is met deze regeling’.

En, is DSB Bank spekkoper?

Topman Scheringa zei erg blij te zijn met het akkoord. Dat is niet verwonderlijk, want:

1. Een kostenpost van 1,6 miljoen euro per jaar – 16 miljoen uitgesmeerd over tien jaar – is peanuts voor DSB (de bank maakte in 2008 45 miljoen euro winst). Tot nu toe hebben zich een paar duizend gedupeerden bij de bank gemeld. Dat zullen er meer worden, maar een (groot?) deel van die klagers krijgt geen compensatie omdat hun geval niet ‘schrijnend’ genoeg is. DSB hoopt alle klachten voor het einde van het jaar af te handelen, wat erop duidt dat de bank er niet van uitgaat dat het om tienduizenden klanten zal gaan.

2. De bank hoeft geen schadevergoedingen uit te keren en in principe ook geen schulden kwijt te schelden. Wie bijvoorbeeld al twee jaar lang een zeer hoge rente heeft betaald, krijgt dat geld niet terug.

3. Klanten die een beroep doen op de regeling moeten afzien van verdere schadeclaims. Zij kunnen DSB nooit meer voor de rechter slepen als zij de geboden compensatie achteraf te laag vinden.

4. DSB maakt met elke klant individuele afspraken. Daardoor is voor de buitenwacht niet te controleren hoeveel mensen compensatie krijgen van DSB en wat zij dan precies krijgen.

DSB is dus goedkoop van zijn problemen afgekomen?

Goedkoop is de regeling wel, maar het is onwaarschijnlijk dat DSB hiermee uit de problemen is. Lakeman legt zich niet neer bij de deal en zal DSB zeker voor de rechter dagen. Ernstiger is de reputatieschade die DSB heeft geleden. Een onbekend aantal spaarders heeft de afgelopen week zijn geld bij DSB weggehaald. Volgens de bank valt het aantal weglopers mee, maar de negatieve publiciteit zal de aanwas van nieuwe klanten niet ten goede komen. DSB heeft dit jaar bovendien afscheid moeten nemen van zijn oude verdienmodel. Dat was gebaseerd op hoge provisies en koppelverkoop van dure verzekeringen. DSB is nu een ‘gewone’ bank en moet op dezelfde manier geld verdienen als andere banken. Het slechte imago kan de bank in die concurrentiestrijd parten spelen. Werknemers zullen niet graag bij DSB willen werken. Andere banken zullen minder vertrouwen hebben in DSB en zullen de bank misschien minder makkelijk financieren. DSB heeft één voordeel: heel veel dochters die niet de naam DSB dragen. Veel Nederlanders weten niet dat bedrijven als Becam, Frisia en Postkrediet onderdeel zijn van DSB. Die onderdelen zullen daardoor minder lijden onder het imagoverlies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden