Goedkoop is duurkoop

CARLIJNE VOS

Als de NS geen hogesnelheidslijn kan laten rijden, is een nieuwe aanbesteding van het traject een optie.

Was het debacle met de Fyra niet te voorzien geweest? Dit is de hamvraag nu het zwartepieten in volle gang is tussen de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda, de NS en de overheid. In de Tweede Kamer eist de oppositie op haar beurt een parlementaire enquête naar de gang van zaken.

Hoe het rondje zwartepieten ook afloopt, het staat vast dat voor de slechtste en goedkoopste optie is gekozen. De reputatie van de Italiaanse fabrikant was op het moment van contracteren al twijfelachtig. Er was geen reden aan te nemen dat AnsaldoBreda beter zou presteren dan het degelijke Siemens of Alstom die al jaren met succes hogesnelheidslijnen laten rijden door Duitsland en Frankrijk.

Prijs lijkt hier dus de doorslaggevende factor te zijn geweest. Daarmee is de aankoop niet alleen een typisch staaltje 'goedkoop, duurkoop', maar ook een blamage voor de Nederlandse Spoorwegen en daarmee ook voor de Nederlandse overheid. De verwezenlijking van een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel is immers vanaf het begin een beschamende vertoning geweest, waarbij de NS telkens aantoonde niet in staat te zijn de lijn rendabel te kunnen exploiteren en de overheid keer op keer het voormalige staatsbedrijf de hand boven het hoofd hield.

Eerst sleepte de NS onder toeziend oog van toenmalig PvdA-minister Netelenbos het concessierecht voor een te hoog bedrag binnen. Later redde VVD-minister Schultz de exploitatiemaatschappij van de NS van een faillissement om vervolgens toe te zien hoe het voor miljarden aangelegde hogesnelheidsspoor jarenlang praktisch onbenut bleef door de te late oplevering van de Fyra's.

Dat VVD en PvdA niet staan te springen om een parlementaire enquête mag hierom duidelijk zijn. Maar de vraag rest of de NS nu niet definitief heeft bewezen geen goede uitbater te zijn van de hogesnelheidslijn. En of dat geen nieuwe aanbesteding van het traject rechtvaardigt.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden