Goede Vrijdag?

'Met Pasen vieren we het feest van eieren zoeken', antwoordde een Leidse eerstejaars student tijdens een onderzoek naar algemene feitenkennis....

JACOMIJN DE RAAD; WIL THIJSSEN

Joram Pach (17), voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren: 'Goeie Vrijdag? Goeie vraag! Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik weet wel dat het iets christelijks is. Als ik even goed nadenk. . . Nee, ik heb echt geen flauw idee. Is het misschien de wederopstanding van Christus? Weet je, mijn ouders hebben me altijd op veilige afstand van het geloof gehouden. Ik vind niet dat ik iets mis, als ik niet weet wat Goede Vrijdag betekent. Ik ken ook niemand die het wél weet, behalve dan mijn oma.'

Oma Pach: 'Ach, wéét Joram dat niet? Wat erg! Zijn ouders zijn er wel mee grootgebracht. Mijn zoon Fred heeft zelfs op de School met den Bijbel in Laren gezeten. Ze zijn ook niet in de kerk getrouwd, wat ik erg jammer vind. Want als je voor zo'n grote stap kiest, wil je toch graag dat Gods zegen daarop rust?

'Joram heeft op een Montessorischool gezeten, dus daar heeft hij het ook niet van. Hmmm, ik ga Joram meteen een brief sturen! Het is toch geen domme jongen of zo.

'Zelf ga ik op Goede Vrijdag hier naar de kerk in Ede, om bij de kruisiging van Christus stil te staan. Ik heb mijn huis versierd met van die kronkeltakken waar poppetjes en eitjes in hangen.'

Nesrin Musa (15): 'Jullie gedenken op Goede Vrijdag dat Jezus naar de hemel ging. Vlak voor Pasen is hij gekruisigd en met Hemelvaart is hij herrezen. Ik ben moslim, wij vieren het Offerfeest. Dan wordt er een schaap geslacht. Dat doen we niet zelf, dat doet mijn familie in Pakistan voor ons.

'Ik vind het belangrijk om te weten hoe anderen hun geloof belijden. Moslims geloven wel in Jezus, maar niet dat hij de zoon van God is, en gekruisigd en herrezen. Jezus is voor ons de op een na belangrijkste imam, na onze profeet Mohammed.'

Henk van Hamersveld, mede-eigenaar van Eierpakstation Brouwer & Van Hamersveld in Barneveld: 'Een gokje: de opstanding van Jezus? Maar dat zal wel hartstikke fout zijn. Ik ben niet zo heel erg gelovig, hoewel je dat niet verwacht in Barneveld. Op Goede Vrijdag ga ik werken. Wij werken met het Controlebureau Pluimvee en Eieren, en die werken vandaag gewoon. De piek voor Pasen was vier, vijf weken geleden, toen de gekookte en gekleurde eieren uit Duitsland binnenkwamen. De meeste zijn vorige week in de supermarkten neergezet.

'Gekleurde eieren zijn er in veel soorten: effen pastel, regenboogeieren in drie kleuren, goedkope gemarmerde, bedrukte met een print van de Paashaas, en spiraaleieren, die ik zelf heel mooi vind.

'Wij hebben dan zelf nog kalkoen-, ganzen- en struisvogeleieren; die worden gespoeld. We halen ze leeg, de inhoud gaat in honden- en kattenvoer.'

Paula Teeuwen, bestuurslid van de Stichting Passiespelen Tegelen: 'Ja natúúrlijk weet ik wat Goede Vrijdag betekent. Dan gedenken we het sterven van Christus. Ik ben praktizerend katholiek, dus ik ga naar de viering van de dertien staatsies van de lijdensweg van Jezus. En ik vast, want Goede Vrijdag is een bijzondere dag. Op Witte Donderdag komen alle 370 leden van de Passievereniging bij elkaar, na de mis in de Sint Jozefkerk, op een feestelijke bijeenkomst. Dan eten we geen paasbrood of eieren, maar gewoon Limburgse vlaai. Om de vijf jaar verdelen we op Witte Donderdag de rollen voor de Passiespelen, die we in 2000 weer opvoeren in Tegelen.'

Dr. H.M. Kuitert, emeritus hoogleraar theologie en ethiek: 'De kruisdood van Jezus - die nooit had moeten gebeuren. Een groot onrecht. Hij kwam voor wat anders: om het volk tot bekering en terugkeer tot God te roepen. Maar hij werd door de eerste generaties gelovigen bestempeld tot zondebok. In termen van het joodse verzoeningsritueel welteverstaan; dat staat in Leviticus 16 minutieus en precies beschreven.

'Op Grote Verzoendag stuurden de joden een zondebok de woestijn in, beladen met de zonden van het volk. Die werden weggedaan in Gods aangezicht. Dat ritueel hevel ik in mijn boeken over naar de christelijke traditie: de zondebok die voor de niet-joden de woestijn inging, was Jezus.

'Wat ik zelf doe op Goede Vrijdag? Ik vertrek naar mijn vakantiehuis in noord-Friesland en moet daar binnenblijven omdat ik een keelaandoening heb.'

Jacomijn de Raad

Wil Thijssen

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden