Goede vis, nu ook op de restaurantkaart

Je kunt thuis nog zo consequent voor duurzame vis kiezen, zodra je een restaurant binnenstapt, lijken vissen vogelvrij. Sliptong, dorade, kweekzalm, tropische garnalen en geelvintonijn sieren de menukaarten. Allemaal vissen die óf vervuilend worden gekweekt of onverantwoord gevangen: 'rood' op de bekende Viswijzer (kijk op goedevis.nl). Hoe kan dat nou? 'Tot voor kort hadden restaurants vooral aandacht voor prijs en kwaliteit', zegt Stichting De Noordzee, die zich inzet voor duurzame visvangst en -kweek. 'Nu wordt duurzaamheid gelukkig steeds belangrijker. Maar er is nog weinig kennis over duurzame vis. Bovendien zijn restaurants weer afhankelijk van hun visleveranciers.' Daarom is De Noordzee gestart met 'Goede vis op de kaart', een samenwerkingsprogramma met restaurants en hun leveranciers met als doel: meer duurzame vissoorten op het menu. Voor veel 'foute' vissen zijn betere alternatieven beschikbaar. Zo is er biologisch gekweekte zalm en dorade en geelvintonijn met MSC-keurmerk, die met de hengel wordt gevangen in plaats van met ringnetten, waarin ook veel andere zeedieren blijven hangen.


De deelnemende restaurants beloven geen bedreigde vissoorten meer op de kaart te zetten en binnen een jaar minimaal 50 procent verantwoorde vis in te kopen. Daarvoor gaat De Noordzee samen met de leverancier kijken welke vissoorten in het assortiment wel en welke niet duurzaam zijn. Zonodig wordt het assortiment aangepast.


De leverancier geeft maandelijks een overzicht van de inkopen, die verwerkt worden in een database, zodat duidelijk zichtbaar is hoeveel duurzame vis er is ingekocht en geserveerd. Er doen al een dozijn leveranciers en restaurants mee.


Wat hebben restaurants hieraan? Best veel. Ze kunnen zich als 'duurzaam restaurant' profileren: het restaurant wordt ook in allerlei acties en reclamecampagnes betrokken. De kosten zijn meestal niet hoger, omdat er veel 'vergeten' maar betaalbare duurzame vis is, zoals schar en bot. Bovendien wordt het leeuwendeel van het werk gedaan door De Noordzee en de visleveranciers. 'Deelname is voor ons bovendien extra zekerheid dat we écht duurzame vis krijgen', zegt Niels Klein van restaurant De Kleine Baron in Zuilen.


En de consument? Die kan aan het 'Goede vis op de kaart'-logo op de restaurantdeur, de menukaart, de website en op populaire (restaurant)sites en apps als Iens en goedevis.nl. zien dat het hier gegarandeerd 'groen' vis eten is. En dat is nu nog een uitzondering in restaurantland.


Als het aan Stichting De Noordzee ligt, komen er snel meer restaurants die duurzame vis serveren.


Product


Goede vis op de kaart-logo van Stichting De Noordzee


Prijs


variabel


Verkrijgbaar


adressen bij goedevis.nl


Oordeel


****

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden