Goede doelen geven meer uit aan werving

Goede doelen hebben de uitgaven aan reclame en werving in 2004 opgevoerd. Van elke opgehaalde euro gaat 15,7 cent op aan wervingskosten....

Vooral natuurorganisaties zijn kwistiger met reclamegeld. Dezeinstellingen zagen hun uitgaven voor werving met 5,4 procent toenemen naar15,6 cent per euro. Van oudsher geven gezondheidsfondsen (met 18,5procent) het meeste uit aan werving. De grote goede doelen laten hunreclame- en wervingskosten het sterkste stijgen; met 7,8 procent.

Gecertificeerde goede doelen mogen maximaal 25 cent per euro uitgevenaan werving.

De extra werving werpt zijn vruchten af. De natuurorganisaties zagenvorig jaar hun inkomsten sneller toenemen dan andere organisaties.

Kleine goede doelen beleefden een slecht jaar. Mede vanwege hun geringeuitgaven aan reclame, krompen de inkomsten met 5,5 procent. Vooral degiften (minus 20,3 procent) kelderden fors.

De goede doelen zagen hun inkomsten vorig jaar harder stijgen dan deuitgaven. Een deel van de donaties verdween daardoor in reserves. Hetgemiddelde vermogen per charitatieve instellingen steeg met bijna 4,7procent naar 15,5 miljoen euro. Natuurorganisaties hebben met gemiddeld38 miljoen euro het grootste vermogen.

De VFI hield ook de salarissen van directeuren tegen het licht. Vorigjaar is het bruto salaris van de directeuren gemiddeld met ongeveer 2,9procent gestegen, naar 82 duizend euro.

De branchevereniging VFI heeft negentig leden, die tezamen ongeveerdriekwart van de charitatieve sector voor hun rekening nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden