Goed vals is mooi bij De Jong

Men kan hem kennen van het theaterduo Waardenberg & De Jong, en als presentator van het tv-programma Sportpaleis De Jong....

Arjan Peters

De Jong verkent zijn terrein, maar heeft nog onvoldoende ervaring, vertrouwen of zin om de gruwel en het echte absurdisme los te laten op de nogal eenvoudige plots. Dat maakt van Aal een debuut dat minder bescheiden had gemogen, want aan eigenzinnigheid en fantasie ontbreekt het de auteur niet. In het titelverhaal geeft de jongen Kors zijn zojuist gevangen paling een kus, die het beest aangrijpt om door de keel van het vissertje naar binnen te schieten. Kors stikt bijna, maar als de vis zijn huig voorbij is, krijgt hij weer adem: 'Kors keek, op zijn rug liggend, naar het grijze wolkenpak. Wat nu? Hier lag hij, in het niemandsland vlakbij zijn ouderlijk huis, met een paling in zijn lijf.'

Omdat hij thuis geen eetlust heeft, denkt zijn vader dat Kors verliefd is. Onjuist, maar niet helemaal, want er ontstaat in die korte tijd een band tussen de jongen en de vis. Kors praat tegen hem, en wil hem 's nachts te eten geven. Hij sluipt de trap af, opent het wormenbakje en probeert zijn inwendige gast te plezieren met drie pieren.

In 'Blow, blow, blow!' gooit de oude tenorsaxofonist Miguel ('Goed vals is mooi'), ondanks zijn kapotgespeelde lip, er nog één keer alles uit als de ravissante weduwe Carmina in zijn stamkroeg naar hem komt luisteren. In 'De molenwiek' zit de bokser Jimmy na afloop van een wedstrijd in de kleedkamer na te suizebollen van de rotklap die zijn tegenstander hem heeft verkocht.

In 'Een zweem van geel' wordt de argeloze stadhuisbode Hans in een openbaar toilet getreiterd door een naar mannetje: 'Jij doet alles verkeerd.' Het blijkt de architect te zijn van het toilet, die niet kan aanzien dat de gemeente geen toezicht houdt op de vies piesende bezoekers. Uit protest plast het mannetje de vloer en de muur onder, om tot slot ook het 'kantoorpikkie' Hans natte broekspijpen te bezorgen.

Goede inzetten monden te vaak uit in een sisser. Slechts één keer gaat het van meet af aan mis: 'Terwijl de banden van de gehuurde Cadillac vastlopen in het woestijnzand, vraagt de jongen achter het stuur zich af of hij de enige op aarde is die op dit heetste uur van de dag aan Jane Mansfield denkt.' Vast. Ze heette Jayne.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden