Goed toeven in 'de taxi'

Het einde wel zo'n beetje bereikt? Nee hoor, de nieuwe E-Klasse, kaskoe van Mercedes, gaat met zijn technische snufjes nog weer verder. Richting autonoom rijden.

Mercedes Benz E 220 Beeld
Mercedes Benz E 220Beeld

Presenteer je je 'next level' intelligente auto, gooit de natuur roet in het eten. In de vorm van regen. Want de druppels op de smartphone verhinderen de continue draaibeweging die je met vinger op het scherm moet maken om de nieuwe Mercedes E-Klasse geheel zelfstandig een garage te laten uitrijden. En als de draaibeweging stopt, stopt ook de auto.

Probleempje van niks eigenlijk. Waarom zou je bovendien buiten in de regen gaan staan als de auto zichzelf ook uitstekend kan in- en uitparkeren terwijl je erin zit en je niets anders hoeft de doen dan met een druk op de knip de parkeerfunctie in werking te stellen? Schakelen, gas geven, remmen, de E-Klasse doet het vervolgens helemaal zelf en zet je keurig in de kleinste gaatjes. Naar keuze parallel of haaks, voor- of achteruit.

Nu is automatisch parkeren een truc die veel moderne auto's kennen, hoewel je dan meestal nog zelf moet remmen. Maar de E-Klasse zet een forse stap in de richting van autonoom rijden. Natuurlijk is er adaptieve cruisecontrol, die tot 210 km/u een voorligger kan volgen zonder dat de bestuurder gas- of rempedaal hoeft te gebruiken. Daarbij 'leest' de auto verkeersborden: hij houdt zich keurig aan de snelheidsbeperkingen.

Gereden Mercedes Benz E220 d
Motor viercilinder diesel, 1.950 cc
Vermogen 194 pk
Topsnelheid 240 km/h; 0-100: 7,3 sec
Verbruik volgens opgave 3,9 l/100km
CO2 102 gr/km, energielabel A+
Vanafprijs 53.995 euro

Wil je niet achter je voorligger blijven hangen? Je hoeft eigenlijk niet eens meer te kijken, want dat doet de auto voor je: zet de richtingaanwijzer naar links aan en na 2 seconden zal de E-Klasse zelf naar de linkerbaan sturen en accelereren naar de vooraf ingestelde snelheid. En ja, hij houdt rekening met de medeweggebruikers. Als een andere auto te dichtbij is, zal de passeermanoeuvre niet worden ingezet. Eenmaal ervoorbij: richtingaanwijzer naar rechts en de auto stuurt terug naar de rechterbaan.

Maar de techniek is verder dan de wetgeving. Het is nog onduidelijk of de inhaal-optie in Nederland leverbaar is, want formeel mag het hier (anders dan in Duitsland) niet. De procedure voor toelating in de EU is nog in behandeling.

Bijna autonoom rijden betekent uiteraard ook dat de auto zichzelf binnen de lijntjes kan houden. Dat doet de E-Klasse, zij het tot op zekere hoogte. Op de snelweg met zijn duidelijk afgebakende rijstroken en niet al te scherpe bochten gaat het meestal prima - op de kronkelige bergweggetjes in Portugal, waar de wagen werd gepresenteerd, wordt het een ander verhaal. Daar is het raadzaam de handen aan het stuur en de voeten op de pedalen te houden.

Helemaal handjes los mag van de wet niet - en mede daarom van de E-Klasse ook niet. Raak je het stuur een tijd niet aan, dan verschijnt er eerst een waarschuwingssymbool in het display, gevolgd door geluidssignalen. Negeer je dat, dan gaat de wagen ervan uit dat er iets met je aan de hand is en brengt hij zichzelf geleidelijk tot stilstand.

Dan moet je maar hopen dat de achterliggers opletten of net zo'n effectief antibotssysteem aan boord hebben als de E-Klasse. Die voorkomt tot 85 km/u dat je op een stilstaande voorligger knalt door een rem-ingreep, zelfs als de onoplettende of onwel geworden bestuurder gas blijft geven. Bij hogere snelheden wordt de klap onvermijdelijk, maar zal die een stuk minder hard uitvallen. Zo'n noodstop maakt de auto ook als kruisend verkeer over het hoofd wordt gezien en een botsing dreigt. Kan die voorkomen worden door alleen even bij te remmen en daarna achterlangs te gaan, dan doet-ie dat ook.

Veel slimmigheden dus, maar zelf het heft in handen nemen is bepaald geen straf. De E-Klasse is met alle motoriseringen, van de 2-liter viercilinder benzine- en dieselversies tot de 3-liter zescilinders, een heerlijk sturende, uiterst comfortabele reisauto. De automatische versnellingsbak met negen trappen draagt bij aan het rijgenot.

Dat doet ook het chique interieur, met het enorme display. Twee onzichtbaar gekoppelde, ultradunne schermen van elk 31 centimeter lang bieden alle informatie. Wat je ziet, is in hoge mate naar wens in te delen. En dan ook nog eens sfeerverlichting met keuze uit 64 kleuren. Kortom, het is goed toeven in 'de taxi', zoals de E-Klasse weleens spottend wordt genoemd vanwege zijn populariteit bij die vorm van openbaar vervoer. Blik ziet deze taxi graag voorrijden.

Innovatiemodel

De E-Klasse is voor Mercedes een belangrijk, zo niet het belangrijkste model. Dit is de tiende generatie; van de voorgaande negen edities zijn er dertien miljoen verkocht. Mercedes introduceert zijn innovaties dan ook altijd als eerst in de populaire en veelverkochte E-Klasse.

De nieuwe versie is te bestellen en staat vanaf 9 april bij de dealers.

Jeugdig Mercedesje

De GLA is een SUV zonder de populaire hoge instap. Is precies de bedoeling. Nee, slechte auto's worden niet meer gemaakt. En wat het ook lastig maakt: veel auto's gaan meer en meer op elkaar lijken. Zodat Blik zijn kicks uit volkomen onbelangrijke details haalt. Als je bijvoorbeeld in de Mercedes GLA, een dijk van een auto, verkrijgbaar vanaf 34,595 euro (maar stelt u zich daarbij niets voor; de prijslijst van deze auto is een boekje van 68 pagina's), je stoel niet te hoog zet, heb je veel motorkap in je blikveld als je naar voren kijkt.

Je ziet dan ook telkens die twee vouwen die in de lengterichting over de kap lopen. Schitterend; geeft op de een of andere manier het gevoel dat je in een supersnelle auto zit. En feitelijk zit je dat ook. Alles aan de GLA waarin Blik reed (de een na lichtste uitvoering) nodigt uit tot lekker doorrijden: de soepel handgeschakelde (6 versnellingen) 156 pk viercilindermotor, de cockpit en die lijnen dus. Mercedes' kleintje, de A-klasse, die dateert uit 1997, was sinds de grote schoonmaak van het model in 2012 al een commercieel én designsucces.

In één klap waren alle elanden vergeten. Inhakend op de SUV-mode presenteerde Mercedes een jaar later een stoerdere A-klasse: de GLA. Die staat maar 4 centimeter hoger op zijn wielen maar geeft de indruk van een wereld van verschil, dankzij een gevaarlijke maar in dit geval geslaagde combinatie van bollingen, vouwen en lijnen. Voor de geliefde hogere instap hoef je de GLA dan ook niet te kopen, maar daar heeft Mercedes over nagedacht. Mensen die daarnaar verlangen, horen volgens de Duitsers niet in een GLA thuis. Met de A's wil Mercedes juist jongere autorijders aanspreken; brood nodig voor het merk, waarvan de klanten een gemiddelde leeftijd hebben die met die van kranten lezers kan wedijveren.

Als je instapt en gaat rijden, vallen drie dingen op. De auto is weldadig stil voor zo'n compacte SUV; de stijlen rond de ramen zijn te fors, waardoor vooral het zicht naar rechtsachter slecht is; en de bedieningspanelen ogen wat ouderwets. Vooral de navigatie en het entertainment zijn nodig aan een opfrisbeurt toe. Maar het zijn te overwinnen handicaps, want verder is de GLA een voltreffer, die in de door Blik gereden versie slechts een beperkt aantal luxe extra's had. Slimme zet, want wat moet je met adaptive cruise control in een auto waarmee je snel en soepel overal langs en doorheen wilt, uh, scheuren? (door: Bart Koetsenruijter)

Mercedes GLA 200 AMG

Prijs euro 45.688 (vanafprijs euro 36.895)
Motor 1,6, 4 cilinder benzine, 6 versnellingen, handgeschakeld, 156 pk 0-100 8,4 sec.
Topsnelheid 215 km/u

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden