'Goed emoties herkennen maakt populair'

Er is goed nieuws voor eenieder die graag bijdraagt aan de wetenschap. Vanaf 12 april beginnen de NTR en VPRO op internet een 'groot nationaal onderzoek'.

AMSTERDAM - Hierin willen ze de sociale vaardigheden van Nederlanders langs de meetlat leggen. Het eindresultaat wordt dit najaar gepresenteerd in het tv-programma Labyrint en belandt later in een academische publicatie. Agneta Fischer, hoogleraar emotietheorie aan de Universiteit van Amsterdam, leidt het wetenschappelijk in goede banen.


Wat willen jullie met dit experiment ontdekken?

'We doen onderzoek naar emotieherkenning. Mensen krijgen in het dagelijks leven altijd te maken met emoties . Daarom is die herkenning cruciaal voor goede relaties met collega's en vrienden, maar ook met mensen die je niet kent. Meestal geldt dat hoe beter mensen zijn in het herkennen van emoties, hoe populairder ze zijn.'


Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

'Er is nu één test af en daarin moeten mensen op basis van foto's benoemen welke gezichtsuitdrukkingen ze herkennen en sociale intelligentietestjes invullen. Het is anders dan alles wat tot nog toe gedaan is.'


Dat klinkt behoorlijk vooruitstrevend. Op welke manier is jullie onderzoeksmethode vernieuwend?

'We gebruiken een nieuwe fotoset. Nu komt de meest gebruikte uit de jaren zestig en dat zie je ook wel. Het is van belang dat mensen te maken krijgen met gezichten die ze in het dagelijks leven ook om zich heen zien. Niet alleen van Nederlandse mensen, maar ook van mensen met een andere afkomst. Behalve dat gaan we ook meer emoties testen dan alleen de basisemoties. Daarvan is veel minder bekend of mensen die herkennen.'


En waarom experimenten doen in de vorm van een enorm 'nationaal onderzoek' op internet?

'Je hebt niet vaak de unieke kans om zo'n grootschalig onderzoek te doen. Dankzij de grote online steekproef kun je naar allerlei dingen kijken. Zijn er bijvoorbeeld verschillen tussen jong en oud, tussen hoog en laag opgeleid?'


Jullie profiteren dus zelf, maar waarom zouden mensen deelnemen?

'Het is ten eerste heel erg leuk om te kijken of je die emoties kunt herkennen. In de tweede plaats geven de vragenlijsten ook inzicht in je eigen functioneren en je eigen emoties. Je krijgt echt feedback over waar je goed in bent en waarin niet.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden