Gloednieuwe Boeing van 89 miljoen euro voor kabinet en koning

Er werd bij voorkeur gezocht naar een tweedehands toestel, maar het is toch een nieuw exemplaar geworden: het nieuwe regeringstoestel wordt een Boeing 737 Business Jet. De prijs is 89 miljoen euro.

Robert Giebels en Raoul du Pré
Het huidige regeringsvliegtuig, een Fokker 70. Beeld anp
Het huidige regeringsvliegtuig, een Fokker 70.Beeld anp

Het huidige toestel voor koning en kabinet, heeft afgedaan. Dat vliegtuig uit 1996, geregistreerd als PH-KBX - naar koningin Beatrix - kan volgens de gebruikers echt niet meer. Het interieur is ouderwets, de cabineruimte is benepen en het ergste: als de kilometerteller over de 2.000 gaat, moet er alweer nieuwe brandstof in.

Dat dwingt koning Willem-Alexander en koningin Máxima tot ordinaire lijnvluchten. Pas als het land waaraan een staatsbezoek moet worden gebracht binnen de actieradius van de KBX ligt, stapt het koningspaar in de Fokker 70. Die is dan in etappes achter hun lijnvlucht aangevlogen, met de hoedendozen van Máxima in het gangpad.

Boeing 737 Business Jet al belangrijkste kandidaat

Minister Schultz van Infrastructuur schreef vorig jaar een zogenoemde tender uit voor de opvolger van de KBX. Zij had een sterke voorkeur voor een tweedehands exemplaar, maar dat is uiteindelijk niet gelukt.

Bijna had Schultz vorig jaar zo'n tweedehandstoestel te pakken. Bij de veiling van de spotgoedkope, luxueuze Airbus A319 van de door de Indiase justitie gezochte miljardair Vijay Mallya voelde de staat echter nattigheid: Nederland bleek de enige bieder. Uiteindelijk vond het kabinet het risico te groot dat een schuldeiser van Mallya het nieuwe Nederlandse regeringsvliegtuig zou opeisen.

De nieuwe Boeing 737 Business Jet werd door kenners al enige tijd genoemd als belangrijke kandidaat, omdat het toestel aan de meeste eisen van het kabinet voldoet. De belangrijkste: op één tank naar de grenzen van het Koninkrijk der Nederlanden - van Amsterdam naar Aruba dus. Er moet ruimte zijn voor 24 passagiers, het vliegtuig moet nog minstens 20 jaar mee en mag niet ouder zijn dan 18 jaar.

Deze verouderde Fokker 70, die slechts iets meer dan 2.000 kilometer vliegt op een tank, maakt plaats voor een gloednieuwe Boeing die een enkeltje Aruba in een keer volhoudt. Beeld anp
Deze verouderde Fokker 70, die slechts iets meer dan 2.000 kilometer vliegt op een tank, maakt plaats voor een gloednieuwe Boeing die een enkeltje Aruba in een keer volhoudt.Beeld anp

Delftsblauwe decoratie

De 737 BBJ is ruim 30 meter lang, vliegt bijna 11 duizend kilometer zonder tussenstop. Bovendien: de KLM vliegt ook met 737's en kan dus het onderhoud doen en bemanningsleden leveren met de Nederlandse nationaliteit. Dat is een vereiste van de inlichtingendienst AIVD.

En dan is koning Willem-Alexander, die regelmatig de stuurknuppel van het regeringsvliegtuig beroert, ook nog bezig een Boeing 737-brevet te halen. De Rijksvoorlichtingsdienst ontkende eind vorig jaar een verband. Nu moet het toestel nog een regeringsvliegtuig worden gemaakt. Vooral voor de binnenzijde zijn er zeer gedetailleerde interieurspecificaties, tot het merk van de douchekraan aan toe.

Een zogenoemd moodboard met plaatjes van Hollandse interieurs moet aan de vliegtuigleverancier overbrengen welke cabinesfeer er in zijn aangeboden toestel moet hangen. Denk donkerblauw, lichtblauw en wit. En de ambiance? 'Eigentijds en simpel met subtiele accenten van klassiek Delfts blauwe decoratie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden