Globetrotter Schoendorffer was levende geschiedenisles

Pierre Schoendoerffer, die woensdag op 83-jarige leeftijd overleed, was niet de enige filmmaker die zijn werk baseerde op zijn eigen ervaringen. Maar de levenservaring van Schoendoerffer was wel van een bijzonder kaliber: behalve speelfilmregisseur was de Fransman onder meer marinier, visser, oorlogsfotograaf, krijgsgevangene, documentairemaker en schrijver.

De globetrotter Schoendoerffer maakte meer mee dan veel van zijn collega's bij elkaar. Oorlog vormde de rode draad in zijn leven. Zijn meeste films en boeken gaan erover, met de nadruk op Vietnam, waar Schoendoerffer jaren verbleef en dat hij 'zijn tweede vaderland' noemde. Voor zijn documentaire The Anderson Platoon, over de Vietnamoorlog, won hij in 1968 een Oscar. Schoendoerffers grootvader overleed in de Eerste Wereldoorlog, zijn vader in 1940. Dat hij zelf (als cameraman en fotograaf) met het Franse leger naar Vietnam ging, kwam voort uit een gevoel van noodzaak, zo vertelde hij in een interview voor de Vlaamse televisie. 'Ik had de Tweede Wereldoorlog wel meegemaakt, maar niet als soldaat. Ik vond dat ik daarmee een kans had gemist .' Zo kwam hij in 1954 midden in de veldslag bij Dien Bien Phu terecht, die bijna twee maanden duurde en voor de Fransen desastreus verliep. Uiteindelijk werd hij door het Vietnamese onafhankelijkheidsleger, de Vietminh, gevangengenomen en moest hij zijn filmmateriaal vernietigen. In 1992 maakte hij het groots opgezette docudrama Dien Bien Phu over de velslag, met een hoofdrol voor Donald Pleasence. Na zijn vrijlating als krijgsgevangene keerde Schoendoerffer al gauw terug naar Vietnam, ditmaal om de Amerikaans-Vietnamese oorlog als fotojournalist vast te leggen. Hij werkte voor gerenommeerde tijdschriften als Time, Life en Paris Match. Zijn ervaringen zou hij later verwerken in speelfilms als La 317e section (1965, in Cannes bekroond met de prijs voor het beste scenario), Le Crabe-Tambour (1977, bekroond met drie Césars, onder meer voor hoofdrolspeler Jean Rochefort) en de documentaire Réminiscences (1989), een vervolg op The Anderson Platoon. Zijn oorlogsfilms leverden hem veel lof op; critici roemden vooral het in zwart-wit gedraaide Le 317e section als een meesterwerk, behorend tot de beste Vietnamfilms ooit gemaakt. De Franse president Nicolas Sarkozy 'ons geholpen heeft onze collectieve geschiedenis beter te leren begrijpen.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden