Glitter & glamour in Talibanland

Pakistaanse modeontwerpers laten zien dat hun vaderland meer produceert dan extremisten. Zij laten hun cultureel erfgoed niet afpakken door terroristen.

KARACHI / LAHORE Het imago van Pakistan als land van bomaanslagen en terrorisme moet nodig worden bijgesteld, vindt een jonge elite in Pakistan. Steden als Karachi en Lahore houden daarom een fashionweek, om het 'andere gezicht van Pakistan' te laten zien.


'De ruimte is expres zo ingericht dat je niet weet in welke wereldstad je bent. Dit zou Parijs, New York... of natuurlijk Lahore of Karachi kunnen zijn', legt een opgewekte initiatiefnemer van de Fashion Week in Pakistan uit.


Lahore of Karachi? Dat zijn toch steden in Pakistan die regelmatig geteisterd worden door zelfmoordaanslagen van de Taliban? Is dat wel een geschikte plek voor een modeshow?


Juist hier, lijken ze in Pakistan te denken. Het moet maar eens afgelopen zijn met het idee dat alle Pakistanen barbaarse terroristen zijn.


Lahore - de culturele hoofdstad van het land - hield daarom in februari voor de eerste keer een 'Fashion Week' om 'een ander beeld van Pakistan' aan de wereld te laten zien. Karachi was deze week aan de beurt.


De opzet werkt. Als de modeshow in Lahore begint flitsen tientallen camera's van fotografen - internationale agentschappen als Reuters en AFP zijn erbij - richting jonge, dunne Pakistaanse modellen in designerkleding. De beelden van de show gaan al snel de wereld over. Is dit ook Pakistan? Ja dus.


Over een spierwitte catwalk maken de modellen in Lahore hun katachtige loopje op hoge hakken langs het publiek. Uit muziekboxen klinkt My Deepest Blue, een achterhaald nummer, maar wel Westers en met een flinke beat eronder.


Net als in het Westen zijn de modellen in Lahore mager en jong, maar - groot verschil - niet graatmager en geen tieners. Met een zelfverzekerde blik kijken 20- tot 30-jarige Pakistaanse modellen - moslima's - in de richting van de fotografen. Ze genieten: een lachje kan soms maar net worden onderdrukt.


De juwelen, de luxe en de vrijheid steken schril af bij de wereld buiten: Nog geen dag rijden van Lahore wonen de meest gezochte terroristen van Taliban en Al Qaida in Pakistaans tribaal gebied. Vrouwen daar dragen boerka's of hoofddoeken met een shalwar kamiz (een wijd slobberhemd met dito broek) en mogen het huis zelden uit. Van Karachi is zelfs bekend dat terroristen regelmatig in de stad vertoeven: om uit te rusten en om te pinnen.


Op het terrein van de modeshows controleren bewakers met mitrailleurs daarom nauwkeurig auto's. Toegang is alleen mogelijk met een persoonlijke uitnodigingskaart. De Fashion Week in Karachi werd vorig jaar nog uitgesteld na veiligheidsdreigingen.


De Pakistaanse modewereld is echter vastbesloten zich niet te laten onderdrukken door terreur. 'Fashion Week is niet alleen een belangrijk mode-evenement, het is ook een serieuze poging om de wereld te laten zien dat Pakistanen - ondanks de onstabiele politieke situatie waarin ze zich bevinden - niet hun cultureel erfgoed laten afpakken', stellen organisatoren.


32 ontwerpers uit het hele land vonden het Nederlands-Britse Unilever bereid de eerste modeweek in de Pakistaanse geschiedenis te sponsoren. Ook deze week in Karachi deden ze dat weer, door hun shampoo Sunsilk te promoten onder het hippe, jonge Pakistaanse publiek. En hip zijn ze: Blackberry in de ene hand, sigaret in de ander, poserend voor glamourfotografen.


'Het is tijd om een nieuw decennium in te luiden', zegt Sara Shaid, een beroemde Pakistaanse ontwerpster die opgroeide in Europa, maar bewust terugging naar haar vaderland. 'Juist in deze tijden heb ik de behoefte om mijn land te helpen.' Pakistanen hunkeren naar een ander imago, vertelt ook Hassan Sheryar, ontwerper van het bekende Pakistaanse label HSY. 'Ik geef shows in Milaan en New York, maar de meeste mensen denken dat er alleen maar slechte dingen uit Pakistan komen.'


De voorste rij bezoekers van de Lahore Fashion Week ziet er ook anders uit dan in een willekeurig Europees land. Stuit je op de Amsterdamse Fashion Week op kakeljonge presentatrices en modeverslaggevers, in Lahore zit de voorste rij vol met dikke, besnorde zakenmannen en hun echtgenotes op leeftijd in lange sari's. Blote benen zijn er niet. Slechts vijf paar blote armen worden geteld. Het is dan wel Fashion Week, het moet wel degelijk blijven in dit streng islamitische land.


Op de catwalk zelf gaat het er - voor Pakistaanse begrippen - een stuk gedurfder aan toe. Ontwerpers met exotische namen als als Nickie Nina, Asifa & Nabeel en Iman Ahmed, presenteren lange avondkleding, met sexy open ruggen en halzen.


Een van de meest getalenteerde jonge Pakistaanse ontwerpers van het moment is ongetwijfeld Ali Xeeshan. Zijn label A.L.Y. presenteert kostuums die doen denken aan kleding van farao's en maharadja's. Koninklijk gouden mantels zijn afgezet met hemelsblauwe biezen en paarse sjerpen. Draagbaar is de kleding allerminst, maar wat Xeeshan doet, is precies wat jonge ontwerpers in het Westen ook doen: mensen verwonderen, grenzen verleggen en bovenal het gevoel geven: hier wil ik bijhoren, dit is iemand die voor de muziek uitloopt.


Zijn droom? Internationaal doorbreken natuurlijk. 'Maar ik blijf trouw aan mijn vaderland. Hier liggen mijn roots. Pakistan is mijn inspiratie.'


Terroristische aanslag in Karachi: 20 doden

Karachi is donderdagnacht opgeschrikt door de grootste terreuraanslag ooit in de Pakistaanse havenstad. Er vielen tenminste twintig doden en honderd gewonden.


Islamitische extremisten drongen met wapens een hoofdkantoor van de anti-terreurpolitie (CID) binnen en lieten een autobom met 1.000 kg explosieven afgaan. Het gebeurde in een buurt waar ook het Amerikaanse consulaat, twee luxehotels en kantoren van lokale politici, zijn gevestigd.


De gecoördineerde aanslag toont het vermogen van terroristen om zelfs toe te slaan de zwaarst bewaakte wijken van Pakistan. Ondanks verwoedde pogingen van het Pakistaanse en Amerikaanse leger om terroristen terug te dringen en uit te schakelen in het tribaal grensgebied.


Het kantoor van de anti-terreurpolitie en direct omliggende gebouwen zijn met de grond gelijk gemaakt. In een van de gebouwen was ook een detentiecentrum.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden