Gladiator overwint met 'slechts' vijf Oscars

'Gladiator' van Ridley Scott won zondagnacht de meeste Academy Awards, Russell Crowe werd verrassend bekroond als beste hoofdrolspeler en Michael Dudok de Wit kreeg als zevende Nederlander een Oscar....

Met vijf Oscars was Gladiator van Ridley Scott zondagnacht de verwachte grote winnaar tijdens de 73ste uitreiking van de Academy Awards. Twee films kregen vier Oscars: Crouching Tiger, Hidden Dragon van Ang Lee en Traffic van Steven Soderbergh. De in Londen wonende Nederlandse animatiefilmer Michael Dudok de Wit won een Oscar voor zijn animatiefilm Father and Daughter.

Met de bekroning van Michael Dudok de Wit is het de zevende keer dat een Nederlander een Oscar wint. Eerder ging de prijs naar Mike van Diem (Karakter), Fons Rademakers (De aanslag) Marleen Gorris (Antonia), Bert Haanstra (Glas), Co Hoedeman (Sand Castle) en Charles Huguenot van der Linden (This Tiny World).

De in België wonende Nederlandse coproducent van Father and Daughter, Willem Thijssen, was bovendien zelfs voor de tweede keer betrokken bij een Oscar, na de door hem geproduceerde animatiefilm Een Griekse Tragedie van de Belgische regisseuse Nicole van Goethem.

Omdat Gladiator in liefst twaalf categorieën was genomineerd, viel de score van vijf eigenljk tegen.

De film over een gladiator in het oude Rome werd wel uitgeroepen tot de beste die afgelopen jaar geproduceerd was en kreeg ook prijzen voor de beste hoofdrol (Rusell Crowe), de kostuums, het geluid en de visuele effecten.

De Taiwanese productie Crouching Tiger, Hidden Dragon kreeg een Oscar voor de beste niet-Engelstalige film en verder voor de beste artistieke aankleding, de fotografie (cameraman Peter Pau) en de muziek (de Chinese componist Tan Dun).

De regieprijs ging naar Steven Soderbergh voor Traffic, die ook bekroond werd voor de mannelijke bijrol (Benicio Del Toro), de montage (Stephen Mirrione) en het scenario naar bestaand materiaal.

Van Soderbergh was behalve Traffic ook Erin Brockovich in verschillende categorieën genomineerd en Julia Roberts won de Oscar voor de beste vrouwelijke hoofdrol in deze film.

Van alle prijzen was wellicht alleen de keuze voor Russell Crowe een verrassing. Hij won van Tom Hanks, die in Cast Away een lange solo speelt en in Hollywood zeer populair is, terwijl Crowe een gewone jongen uit Australië is, die regelmatig in de publiciteit komt vanwege zijn tamelijk ruwe levenswijze.

Marcia Gay Harden won de Oscar voor beste vrouwelijke bijrol (Pollock) en Bob Dylan kreeg er een voor zijn liedje Things have changed uit Wonder Boys. De zanger zong live per satelliet vanuit Sidney, waar hij op tournee is.

De ceremonie in het Shrine Auditorum van Los Angeles begon spectaculair met de introductie van gastheer Steve Martin door actrice Susan Helms als astronautje. 'Dit kost de regering een triljoen dollar, daar gaat de belastingverlaging', grapte Martin, die geroutineerd en zonder uitzonderlijke fratsen de avond aan elkaar praatte.

Met drie uur en 26 minuten was het een van de kortere ceremonies van de laatste jaren, maar bij gebrek aan drama was het tevens een van de saaiste. Effectief, zonder verrassingen en daarom lang genoeg. Toen de 80-jarige scenarioschrijver Ernest Lehman tegen het einde op het poduim verscheen, merkte Martin op dat deze aan het begin van de avond nog 24 jaar was.

De prijswinnaars hadden strikte opdracht gekregen hun dankwoorden te beperken tot maximaal 45 seconden en er was zelfs een televisietoestel uitgeloofd voor wie binnen die tijd bleef.

'Ik heb al een televisie', zei Julia Roberts in haar dankwoord en zij nam ruim de tijd om gespeeld spontane kreten te uiten en iedereen te bedanken die haar maar te binnen schoot.

Roberts was in haar zwarte Valentino-japon met witte geometrisch aangebrachte biezen een van de opvallende verschijningen in de traditionele modeshow van sterren.

Opmerkelijk was ook de donzen zwanenjurk van de IJslandse zangeres Björk die het liedje I've seen it all uit Dancer in the Dark zong.

'Er is zo'n intens meelevend publiek'

'Het is echt fantastisch!' Michael Dudok de Wit was maandagochtend in Hollywood nog helemaal opgetogen over de Oscar voor zijn korte animatiefilm Father en Daughter.

'Vooraf was ik heel nuchter. Ik dacht: er zijn drie films genomineerd, dus heb ik 33 procent kans. Ik geloofde wel sterk in mijn eigen film, maar je kunt er verder niets van zeggen. De ene genomineerde film zat vol humor en dat heeft de mijne niet en daar is toch een publiek voor. De andere is gebaseerd op het verhaal van een bekende schrijver, dat is die film van mij ook niet en ook daar is een publiek voor. Ik wist dus echt niet welke kant het opging.'

Dudok de Wit 'dacht helemaal niets' toen na het 'and the winner is' de naam van zijn animatiefilm volgde.

'Ik stond automatisch op. Het is zo'n magische situatie, er is zo'n intense sfeer, er is zo'n groot en intens meelevend publiek. Ik was wel heel geconcentreerd, maar wist alleen dat ik naar voren moest, naar die microfoon en dat ik niet moest struikelen. Ik heb maar een heel korte speech gehouden, heel banaal eigenlijk. Mijn producenten bedankt en mijn vrouw.'

De Oscar is een mooie opsteker voor de Nederlandse animatiefilm, vindt Dudok de Wit. 'Maar ik verwacht niet dat er nu ineens mensen met zakken geld op de stoep staan. Zo gaat dat niet. Een animatiefilm is gewoon niet zo lucratief.'

De VPRO, die in de film investeerde, zendt Father and Daughter uit op 20 mei. Waar de film verder is te zien, is nog onduidelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden