Giro d'Italia Teruglezen - Dumoulin zal morgen 'vechten voor elke seconde'

In de voorlaatste etappe van de Giro d'Italia heeft Tom Dumoulin vijftien belangrijke seconden verloren op zijn directe concurrenten. Morgen wacht nog een tijdrit van 29 kilometer. Zijn specialiteit. Hoe sterk is hij nog na drie weken koersen? Lees hieronder het liveblog terug. Hier het laatste liveblog.

Dumoulin en Geschke geïsoleerd op de klim naar Piancavallo Beeld anp
Dumoulin en Geschke geïsoleerd op de klim naar PiancavalloBeeld anp

Voor Bauke Mollema is Tom Dumoulin de topfavoriet om zondag de Ronde van Italië te gaan winnen. 'Tom zal denk ik de Giro wel gaan winnen en dat vind ik ook wel verdiend', zei de Groninger zaterdag. 'Hij heeft drie weken lang een heel hoog niveau laten zien en als hij zichzelf kan belonen met de eindoverwinning in de Giro, is dat geweldig.'

Mollema beëindigde de laatste bergrit als negende in de groep met Dumoulin, op vijftien seconden van ritwinnaar Thibaut Pinot. Dumoulin bedankte zijn landgenoot na afloop voor de hulp in de achtervolging. 'Nou, voor 99,9 procent heeft hij het zelf gedaan, die Tom met zijn team', zei de renner van Trek Segafredo. 'Of ik er een aandeel in heb door in de finale ook mijn werk te doen, dat weet ik niet.'

Bauke Mollema Beeld anp
Bauke MollemaBeeld anp

Is Dumoulin nu de grootste kanshebber? Zover wil hij zelf in elk geval nog niet gaan. 'De tijdverschillen zullen zondag lang niet zo groot zijn als in de eerste tijdrit. Ik zal echter gaan vechten voor iedere seconde.'

Algemeen klassement:
1. Quintana
2. Nilbali op 0.39
3. Pinot op 0.43
4. Dumoulin op 0.53
5. Zakarin op 1.17

Morgen wacht een tijdrit van 29 kilometer. Daar moet Tom Dumoulin tijd goedmaken op Pinot. En op Quintana. En op Nibali. Want hij staat nu op de vierde plek.

We geven u zo de nieuwe tijden van het algemeen klassement.

De etappewinst gaat naar Thibaut Pinot. De achterstand van Dumoulin op zijn concurrenten? 17 seconden.

We komen zo met de tussentijden.

We durven het niet te zeggen. Hoe ver ligt Dumoulin achter op zijn concurrenten?

Wie wint de rit? Met ook nog 10 seconden bonificatieseconden.

De achterstand van Dumoulin loopt terug naar 18 seconden. Het is voor Bob Jungels en Tom Dumoulin zaak om nu zich helemaal leeg te rijden om de schade te beperken.

Het is ongemeen spannnend. Nog 5 kilometer, de achterstand van Dumoulin zakt onder de 10 seconden. Als ze dadelijk de concurrenten in beeld krijgen dan wordt de kans dat Dumoulin de Giro gaat winnen steeds groter.

Dumoulin doet het meeste kopwerk in de achtervolging. Hij moet wel. Alles moet leeg. Seconde voor seconde komt hij dichterbij.

De achtervolging van Dumoulin loopt goed. De achterstand loopt terug naar 12 seconden. Komen ze nog terug? Nog 7,5 kilometer te gaan.

In het eerste groepje wordt er niet goed samengewerkt. Daarachter, in de groep van Dumoulin, ziet het er beter uit. Jungels, Mollema en Dumoulin hebben elkaar gevonden.

Zji komen tot op 15 seconden.

Hoeveel tijd gaat Dumoulin verliezen op zijn grootste concurrenten?

Met nog 10 kilometer te rijden heeft Dumoulin ongeveer 24 seconden achterstand. Kan hij die schade beperkt houden?

Zakarin en Pozzovivo worden bijna bijgehaald door Nibali, Pinot en Quintana. Hun voorsprong op het groepje met Dumoulin is iets minder dan een halve minuut.

Dit zijn allemaal wedstrijden op zich. Er wordt nu nog 15 kilometer gejaagd. Nibali op de twee koplopers, en daarachter Dumoulin op al zijn concurrenten.

Als eerste boven: Zakarin en Pozzovivo. Daar 11 seconden achter: Nibali, Quintana en Pinot. En daar dan weer 17 seconden achter: Dumoulin, met onder rmeer Jungels en Mollema.

De top van de laatste beklimming van deze Giro komt steeds dichterbij. Vooralsnog ziet het er helemaal niet zo slecht uit voor Dumoulin.

Hij heeft zijn grootste concurrenten in zicht. Is nog niet geknakt. En dadelijk op de top nog 14 kilometer om de schade te beperken. En wie kan er het hardst rijden op het vlakke? Inderdaad, Dumoulin. Morgen nog de tijdrit.

Enfin. We geven zo de tijden op de top.

Het is een spelletje wat Quintana, Nibali en Pinot spelen. Ze blijven versnellen, zakken dan iets in, versnellen dan weer.

Daarachter zijn het Jungels en Dumoulin die hun eigen tempo blijven rijden. Wat in hun voordeel werkt: ze zien de mannen iedere keer voor zich rijden. Alsof ze er zo naartoe kunnen springen. Een psychologisch voordeel.

Het houdt niet op. Quintana blijft maar aanvallen. Daarachter houdt Dumoulin zich rustig. Hij zoekt zijn eigen tempo. Met iedere keer maar 10, 20 meter achterstand.

Het moet toch op een gegeven moment ook breken bij Pinot, zou je zeggen. Ook hij blijft maar aanvallen.

En ze zijn weer samen: Dumoulin sluit aan bij het groepje met Nibali, Pinot, Quintana.

Daar neemt Jungels de kop.

Pinot, Nibali en Quintana werken samen om weg te rijden bij Dumoulin. Maar de Nederlander rijdt zijn eigen tempo. Op een paar seconden voor hem kan hij het wiel van Nibali bijna ruiken.

Hij wordt bijgestaand door Bob Jungels, die de achtervolging even overneemt.

Men wordt hier voorlopig niet op minuten gereden. HEt gaat om seconden. Ook Zakarin een Pozzovivo hebben het zwaar.

Wat een spektakel. Aanval hier, aanval daar. En degene met ede beste papieren? Ilnur Zakarin. De Rus beschikt over superbenen de laatste dagen.

Het groepje met Dumoulin en Pinot komt bijna weer terug bij Nibali en Quitnana.

Zakarin en Pozzovivo halen de laatste vluchter Dylan Teuns terug. Nibali en Quintana hebben zo'n 10 seconden op het groepje met Dumoulin en Pinot.

Hulp voor Dumoulin: Thibaut Pinot zet zich op kop om Quintana en Nibali terug te halen.

undefined

Hop, weer een aanval. Het is Quintana die de aanval kiest. Nibali gaat hem terughalen en neemt gelijk de kop. Wie had dat gedacht: de saenwerking tussen Nibali en Quintana, grote concurrenten.

Krijgt Dumoulin nog hulp?

En hoe groot worden de verschillen?

Daar komt toch de aanval van Zakarin. Met hem mee: Pozzovivo.

De reactie? Die blijft even uit. Jan Hirt pakt de kop. Nibali, Pinot, Quintana en Dumoulin blijven samen. Maar hoe ver laten ze Zakarin en Pozzovivo wegrijden?

De Rus staat op iets meer dan een halve minuut van Dumoulin.

En Dumoulin kan weer aansluiten in de groep van de favorieten. Houden ze zich even rustig? Dat zou goed nieuws zijn. Dan kan Dumoulin even op adem komen.

Dit moet ook vertrouwen geven voor de Nederlander. Ze proberen het, maar vooralsnog kraakt hij niet.

Ondertussen is Nibali niet tevreden met het feit dat hij geen hulp kreeg van bijvoorbeeld Zakarin.

Nibali valt aan. En hij valt nog een keer aan. Waarom? Hij ziet dat Dumoulin een gaatje moet laten. Kom op Tom, vindt hij zijn eigen tempo terug?

Het is Nibali die door trekt of kan Dumoulin nog het wiel van Pinot halen?

Kijk, mooi. Strijd. Dumoulin duldt de jonge Tsjech Jan Hirt niet te dicht op zijn wiel. Er staat zo veel druk op. Hij geeft een schouderduw.

Op een rijtje: Quintana, Nibali, Dumoulin. De Nederlander ziet nog tijd om even wat te drinken. Het ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit dan gisteren.

Maar, laten we gelijk maar opschrijven: misschien is het ijdelehoop, de klim duurt nog lang.

Movistar neemt de leiding van het groepje met favorieten. Maar de groep is nog groot. Dumoulin attent ergens rond de negende plek, in het wiel van Pinot.

Hoe langer de concurrenten zich rustig houden, hoe beter voor Dumoulin, die gebaat is bij een stabiele klim.

Ondertussen bij de koplopers: de Belgen gaan elkaar pijn proberen te doen. Het is Teuns die wegrijdt bij Devenyns.

Hij pakt gelijk een groot gat.

Tom Dumoulin heeft zic hin ieder geval goed gepositioneerd bij de aanvang van de klim. Hij kiest het wiel van Nibali. Hoe sterk is Dumoulin nog, na drie weken koers? En alle druk die bij zijn roze trui is komen kijken.

We zijn benieuwd. Wordt er meteen aangevallen? Of zet Movistar of Katoesja eerst nog een mannetje op kop om de rest alvast uit te putten?

Koplopers Teuns en Devenyns zijn er al aan begonnen.

null Beeld Giro
Beeld Giro

Stilte voor de storm. Zo lijkt. Alle favorieten zitten samen. Ze kijken wat naar elkaar, maar laten vooral de benen niet te veel werk doen in de afdaling. Geen overbodige risico's. Ook Nibali, de beste daler van allemaal, houdt zich in.

Het wordt nog een gevecht op de laatste klim. Zoveel is zeker. Niemand is gerust op de tijdrit morgen. Blijft de stand gelijk, dan maakt Dumoulin een goede kans. Maar heel veel mag hij niet verliezen op zijn concurrenten, zei ook ploegleider Aike Visbeek. Een minuut, maximaal, op Quintana.

Ook opletten op Zakarin. De Rus probeerde het al op de Monte Grappa. Hij wordt alleen maar beter de afgelopen dagen. Hij staat op 1 minuut en 21 seconden van Quintana.

Stijgt Dumoulin boven zichzelf uit? Of verliest hij tijd en moet hij de schade in de laatste 15 kilometer zien te beperken?

Op zo'n 30 kilometer van de streep begint de slotklim naar Foza. De beklimming is 14 kilometer lang en loopt regelmatig met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%.

Dat zou Dumoulin goed moeten liggen. Vooral op de hele steile stukken had hij het lastig net op de Monte Grappa.

De twee koplopers Dries Devenyns (Quick-Step) en Dylan Teuns (BMC) werken samen in de afdaling. Hun voorsprong is iets meer dan twee minuten.

Het was alles behalve rustig tijdens de beklimming van de Monte Grappa. Katoesja testte de benen van de concurrenten van kopman Zakarin. Dumoulin had het even lastig, maar zit nu goed in de gorep favorieten.

Krijgen we ook nog aanvallen tijdens de lange afdaling?

Dries Devenyns passeert als eerste de top van de Monte Grappa. Wacht hij op Dylan Teuns, ook een Belg.

In de groep met favorieten wordt gevochten om een goede positie voor straks in de afdaling.

Cataldo, Italiaanse wielrenner van Astana, sprint weg vlak voor de top. Voer voor speculatie: is hij gelegenheidsknecht voor zijn oude makker Nibali, die rijdt voor Bahrein-Merida?

Het kan. Het mag ook. Bij wielrennen is het nooit zeker wie je kunt vertrouwen. Of op wie je juist kunt rekenen.

Goed nieuws: Bauke Mollema had het zwaar op de Monte Grappa. Maar Mollema laat zich niet gekmaken. Hij blijft in zijn kenmerkende, harkende, stijl doortrappen. Zo keert hij dus terug in de groep favorieten.

Het lijkt erop dat Adam Yates weer terug komt bij de groep favorieten. Wellicht dat Nibali het nog probeert vlak voor de top, om alleen de afdaling in te duiken.

Devenyns en Teuns, de twee Belgen, rijden op zo'n 2,5 minuut voor de groep met favorieten uit. Dat lijkt niet genoeg om straks voor de etappezege te gaan.

Het beulswerk op kop komt van Katoesja-renner Mamykin. Hij is bezig alle concurrenten van zijn kopman Zakarin te slopen.

Dumoulin heeft even wat gedronken. Kan hij zich herpakken nadat hij net wat moeilijk had? En hoe goed is de rest?

Daar moet Tom Dumoulin opnieuw een gaatje laten. Hij hangt achteraan het groepje met favorieten. Samen met Bob Jungels en Thibaut Pinot.

Een knap tactisch plan van Katoesja. Niet rustig die Monte Grappa op, nee, volle bak in de aanval. Daar kraken een paar renners. Adam Yates kan niet volgen, Mollema ook niet.

Wat is de Rus sterk: kiest hij daar nu de aanval? Jazeker. Dumoulin pakt het wiel van Pinot. Quintana en Nibali zitten vooraan.

Bauke Mollema had het lastig.

De voorsprong van de vier koplopers loopt terug naar minder dan vier minuten.

Nog 78 kilometer te gaan.

De Giro-organisatie wisjt ons er nog even fijntjes op dat er uitstekende prosecco wordt gemaakt in de streek. Idee voor degenen die niet achter hun laptop zitten?

Daar keren weer twee Sunweb-wielrenners terug naar voren in het peloton. Wie zien we daar? Zijn het Geschke en Ten Dam?

Kunnen zij er bij blijven, ook nu Katoesja opnieuw hard op kop gaat rijden.

Wat was Simon Geschke belangrijk gisteren voor Tom Dumoulin op die laatste klim. De errvaren Duitser deed niet alleen kopwerk, hij bleef zijn kopman ook constant motiveren.

Maar de Duitser moet nu toch ook lossen.

Dag Izaguirre, dag Anacona, dag Rojas. Nee, de Movistar-mannen van rozetruidrager Nairo Quintana kunnen het tempo niet volgen. Hij komt vrijwel alleen te zitten.

De rest van de groep favorieten zit allemaal vrij dicht bij elkaar. Quintana dus, Pinot, Nibali, Dumoulin. En Katoesja blijft maar rijden: wat gaat Zakarin doen?

De ploeggenoten van Zakarin testen de benen van de concurrenten. Winner Anacona, een belangrijkste helper van Quintana, kan het tempo niet volgen. Het groepje met de favorieten wordt door het kopwerk van Katoesja wel snel kleiner.

Hoe voelt Dumoulin zich?

Het lijkt erop dat de favorieten zich nog even koest houden op het eerste deele van de Monte Grappa. Dat is het zwaarste deel van de klim, maar vooralsnog wordt er in regelmatig tempo naar boven gereden.

Het peloton gaat harder dan de kopgroep. De eerste kilometers is er al ruim twee minuten van de voorsprong afgereden.

null Beeld Giro
Beeld Giro

Zakarin zet twee ploeggenoten op de kop van het peloton. Heeft de Rus, die op 1 minuut en 21 seconden in het algemeen klassement staat, plannen?

De kopgroep bestaat nu nog uit vier man. De twee Belgen Theuns en Devenyns, Tom-Jelte Slagter en de Fransman Ladagnous.

Op kop van het peloton is het Movistar dat het tempo bepaalt onderaan de klim. Wie daar ook hard naar voren werd gebracht: Bauke Mollema door zijn ploeggenoten bij Trek.

De koplopers zijn begonnen aan de lange beklimming van de Monte Grappa. U krijgt nog een keer de namen: Dylan Teuns (BMC Racing Team), Tom Jelte Slagter (Cannondale-Drapac), Matthieu Ladagnous (FDJ), Dries Devenyns (Quick-Step Floors) en Maxim Belkov (Katusha-Alpecin).

Filippo Pozzato (Wilier Triestina) moet meteen onderaan de klim lossen.

De kopgroep krijgt al meer dan 7,5 minuut voorsprong. Ze beginnen dus met een ruime marge aan de Monte Grappa. Prima omgeving ook, trouwens.

Hier niet ver vandaan heeft Francesco Moser, de voormalig Giro-winnaar, een schitterende wijngaard. Wij zochten hem een paar maanden geleden op, om te praten over wielrennen. En over zijn wijnen.

Hij leeft La Dolce Vita waar Italië zo beroemd om is, het zoete leven. Iedere God in Frankrijk zou zijn linkerarm geven in ruil voor het leven van Francesco Moser op zijn wijngaard in Trentino.

Francesco Moser op zijn wijngaard Beeld Daniel Cohen
Francesco Moser op zijn wijngaardBeeld Daniel Cohen

Er wacht straks een zware beklimming: de Monte Grappa. Lang, 24,2 kilometer, en zeer onregelmatig. Het gemiddelde stijgingspercentage van 5,3% zegt dus niet zo veel.

Gaat er op die beklimming al aangevallen worden? Of zijn er renners die in de afdaling iets gaan proberen? Na de top van de Monte Grappa is het nog zo'n 70 kilometer tot de finish.

De kopgroep, met onder andere Tom-Jelte Slagter, heeft een voorsprong van 5 minuten op het peloton.

De namen: Dylan Teuns (BMC Racing Team), Tom Jelte Slagter (Cannondale-Drapac), Matthieu Ladagnous (FDJ), Filippo Pozzato (Wilier Triestina), Dries Devenyns (Quick-Step Floors) en Maxim Belkov (Katusha-Alpecin).

undefined

Nog geen beelden: maar we krijgen door dat op het eerste klimmetje van de dag het peloton in tweeën is gesplitst. Alle favorieten zouden in de eerste groep zitten.

Voor de camera's van de NOS voorspelde Tom Dumoulin dat het vandaag en morgen nog een gevecht gaat worden. 'Niemand heeft zin om in onzekerheid te zitten voor de tijdrit morgen. Iedereen wil die het liefst vandaag al wegnemen.'

Of hij goede benen heeft, durfde Dumoulin niet te zeggen. 'Dat voelen we straks wel op de fiets.'

Met nog 170 kilometer te fietsen is de eerste kopgroep een feit. Mooi, Tom-Jelte Slagter zit er bij. Ook mee zijn Teuns, Devenyns, Ladagnous, Belkov en Pozzato.

Hieronder geven we u alvast het profiel van de etappe. Zoals u ziet: twee beklimmingen. En een lange afdaling. Gaat Vincenzo Nibali daar nog iets proberen?

null Beeld Giro
Beeld Giro

Om in de gaten te houden: Thibaut Pinot. De 26-jarige Fransman is de hoop van de natie op een overwinning in een grote ronde. Knappe vent. Aanvalslustig. Deze Giro al een aantal keer aangevallen en in het algemeen klassement op 53 seconden van Nairo Quintana.

In 2014 won al hij de witte jongerentrui in de Tour de France en werd hij uiteindelijk derde in het algemeen klassement.

En, belangrijk: een goede tijdrijder. Frans kampioen. Hij was in de Ronde van Romandië vorig jaar 2 seconden sneller dan Tom Dumoulin op een parcours van 15 kilometer. Op de laatste dag van een grote ronde is niets meer zeker. Al helemaal niet met de roze trui in zicht.

Twee dagen voor het einde van deze Giro d'Italia eist de zware koers opnieuw een slachtoffer: Steven Kruijswijk stapt vandaag niet meer op de fiets. De kopman van Lotto-Jumbo heeft maagproblemen.

Kruijswijk begon als een van de favorieten aan de honderdste Giro, maar kwam niet fit aan het vertrek in Sardinië. Bij een val in de Ronde van Yorkshire had hij een ribblessure opgelopen. Hij verloor op de openingsdag meteen dertien seconden op de concurrenten, doordat hij werd opgehouden door een val voor hem. Hij was wat angstig geweest.

In de vierde etappe ging hij, kort voor de beklimming van de Etna, opnieuw onderuit. 'Ik ben enorm teleurgesteld dat ik de wedstrijd op deze manier moet verlaten.'

Hij bedankte zijn team en de organisatie: 'Een geweldige race. Veel geluk.'

Zo'n twee minuten nadat hij naar eigen zeggen als een rookie de roze trui in de Giro d'Italia verloor, staat Tom Dumoulin vrijdag in alle rust toe te kijken hoe een mecanicien voor de bus van zijn ploeg Sunweb zijn fiets vastzet. Daarna klimt hij in het zadel en begint uit te trappen. Hij vraagt een verzorger om een hersteldrankje.

Om hem heen verdringen zich cameraploegen, fotografen en verslaggevers. Geduldig legt hij uit wat er aan schortte vandaag. Geen goede benen. Een beginnersfout door ver achterin het peloton te fietsen. Dan draait hij zich om, zoekt de verzorger en zwaait met zijn bidon. 'Dit is een smoothie, geen hersteldrankje.'

Dumoulin heeft de afgelopen anderhalve week over zijn roze leiderstrui de mantel van de onverstoorbaarheid aangetrokken.

Pers rond Dumoulin, nadat hij zijn roze trui heet verloren Beeld anp
Pers rond Dumoulin, nadat hij zijn roze trui heet verlorenBeeld anp

Waarom de roze trui in de Giro d'Italia roze is? Iedereen die wel eens een Gazzetta openslaat, weet het antwoord: omdat ook de grootste sportkrant ter wereld roze is. En La Gazzetta organiseerde ooit de eerste Giro, net zoals de krant L'Auto, die op geel papier werd gedrukt, ooit de eerste Tour de France organiseerde.

De Giro d'Italia komt dit weekend thuis. De laatste etappe finisht in Milaan, daar waar de Ronde precies honderd edities geleden werd opgericht door een groep sportjournalisten die meer kranten wilden verkopen. Voor verkoop, zo wisten ze, heb je verhalen nodig. Of specifieker: wielerverhalen. Urenlang afzien, onderlinge strijd, bondgenootschappen die net zo snel weer verbroken worden als een vakantieverkering.

Het laatste deel van de verhalenreeks over de honderdste Giro d'Italia leest u hier.

null Beeld Daniel Cohen
Beeld Daniel Cohen

Gisteren was de dag die Tom Dumoulin van het begin af aan had gevreesd. Altijd, in de derde week van een grote ronde, zit 'ie erbij. Dat het even niet gaat. Dat de benen niet goed zijn. Dan kan hij zomaar minuten verliezen. Het overkwam hem in de Vuelta in 2015, toen hij de rode trui droeg. Het overkomt hem ook als hij ergens in de anonimiteit van het algemeen klassement rondfietst; dan valt maar weinigen het op.

Maar dit keer fietste hij al tien dagen in de roze trui in de honderdste Giro d'Italia. En nu hij weer zo'n dag had, kostte het hem net als in de Ronde van Spanje destijds de leiding in de rangschikking, zij het met minder tijdverlies. Bovendien gaf hij toen de eindzege uit handen.

Lees hier het etappeverslag van gisteren terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden