'Gierige' NS wil schoonmakers helpen

Reportage..

Utrecht ‘Hè? Is dit alles? Zijn we soms te laat? Waar is de leider?’ Bert Meerstadt, president-directeur van de NS, begrijpt er niets van. Hij zou deze maandagmiddag als ‘gierigste opdrachtgever van Nederland’ in de grote hal van Centraal Station Utrecht om 12.00 uur een prijs van stakende schoonmakers overhandigd krijgen, de Gouden Grote Krent-award.

Maar er is bijna niemand, op een handvol stakende schoonmakers na. De mannen, die amper Nederlands spreken en gestoken zijn in oranje hesjes van FNV Bondgenoten, kunnen Meerstadt niet verder helpen. Samen met zijn woordvoerder druipt hij af. ‘We horen het wel als iedereen er is.’

Dat is twintig minuten later, als honderden schoonmakers per bus arriveren en luidkeels naar de Stationshal lopen. De schoonmakers voeren al maanden actie. Sinds ruim een maand wordt er ook gestaakt. Ze willen meer waardering, loonsverhoging, reiskostenvergoeding en taalonderwijs in de baas zijn tijd.

Op het podium wordt de inmiddels weer teruggekeerde Bert Meerstadt door enkele schoonmakers op felle toon toegesproken. Hij moet als opdrachtgever van de schoonmaakbedrijven zorgen voor een hoger loon. Doordat de NS de schoonmaakbedrijven te weinig betaalt, betalen de schoonmaakbedrijven de schoonmaker te weinig, luidt de boodschap.

Schoonmaakster Judy Lock probeert Meerstadt een toezegging te ontfutselen over betere betaling. ‘Want vindt u ook niet dat wij beter verdienen?’, zegt ze, terwijl ze vervolgens de microfoon onder zijn neus duwt. Het wordt iets stiller in de stationshal. Meerstadt geeft een uiterst politiek antwoord: ‘Ik kan dat nu niet in al zijn complexiteit bezien.’ Een hard boegeroep galmt door Utrecht CS.

Toch oogst Meerstadt ook applaus. Nadat hij de prijs (een gouden krent van papier-marché op een bezemsteel) in ontvangst heeft genomen, spreekt hij de schoonmakers toe. Hij zegt dat de oproep voor meer respect gerechtvaardigd is.

‘Ons zijn de ogen opengegaan. Door deze hele actie zijn ons zaken duidelijk geworden waarvan wij zeggen, dat moet en kan beter’, aldus Meerstadt, die daarmee refereert aan de klacht van schoonmakers dat het hun vaak aan elementaire zaken ontbreekt als schone kantines en omkleedruimtes.

Hij belooft dat de NS zich als opdrachtgever verantwoordelijker zal opstellen en voortaan van schoonmaakbedrijven gaat eisen dat ze zorgen voor goede arbeidsomstandigheden. ‘Maar over extra loon moeten jullie niet bij mij zijn. Dat is een zaak van de werkgever’, aldus Meerstadt tegen de schoonmakers in het overigens opvallend opgeruimde Utrecht Centraal.

Daar zorgt onder meer de 55-jarige schoonmaker Bennie voor. Hij wil niet met zijn achternaam in de krant. Als een van de weinige schoonmakers maakt hij vandaag wel schoon. ‘Ik heb al een paar keer onder politiebegeleiding de grootste rommel hier omgeruimd. Mijn collega’s die staken, nemen me dat niet in dank af. Ze schelden me uit voor vuile verrader’, aldus Bennie.

Wil hij niet meer loon dan? ‘Enerzijds wel natuurlijk. Maar het zou me ook goed uitkomen als ik per maand 50 euro minder verdien. Dan kom ik aan aanmerking voor 283 euro huursubsidie, terwijl dat nu 180 euro is’, aldus Bennie, die werkt voor schoonmaakbedrijf Succes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden