Column

Gezond het nieuwe jaar in met de vakbladen

Een heel gepuzzel nog: een rolstoel voortduwen is minder gezond dan in een drumband spelen.

Deze mensen zijn goed op weg om hun 500 MET-minuten per week bijeen te sprokkelen.Beeld anp

Je kunt er de klok op gelijk zetten, en dat is maar goed ook. Zolang het klokje nog tikt, leef je. Januari: vaste tijd voor de verhalen over bewegen en afvallen. De media staan er bol van, net nadat ze hun publiek een maand lang hebben vetgemest met eetspecials en kerstmenu's.

Het verrassendst vond ik het lijvige stuk van onze wetenschapsredacteur Ellen de Visser, in de Sir Edmund van afgelopen zaterdag. Ze had zich verdiept in de gezondheidseffecten van bewegen, en wat bleek (menigeen zal het spinnend hebben gelezen in de loungebank): een kwartiertje traplopen, de hond uitlaten of stofzuigen is al genoeg om fluitend 120 te worden. Alles wat je na dat kwartiertje onderneemt, levert relatief veel minder winst op.

Omdat ik van de media zaterdag niet naar buiten mocht (code oranje!), had ik alle tijd om eindeloos te staren naar de graphic die De Vissers verhaal ondersteunde. Daarin stonden activiteiten gerangschikt naar MET-waarden. De 'Metabolische Equivalent van een Taak' drukt de gezondheidswinst uit. Gezondheidswinst is: langer leven. Zo blijkt een uur zitten toch nog een hele MET op te leveren. De bedoeling is 500 MET-minuten per week bijeen te sprokkelen.

Een heel gepuzzel nog; hoeveel punten dat waard is, stond nergens vermeld. Slenteren (2,0) levert meer op dan seks (een magere 1,3), stofzuigen (3,3) weer minder dan de trap af lopen (3,5); een rolstoel voortduwen (3,8) doet minder dan in een drumband spelen (4,0).

Raadselachtig vond ik de activiteit 'Van bus of trein naar het werk lopen', 4,0 MET. Doet het er nog toe hoever het lopen is? Hoe hard je gaat? En waarom is dat meer dan 'slenteren', 'winkelen' en 'de hond uitlaten?' Zo kon ik uren doorgaan. Ik was verbaasd dat mijn hardlopen minder doet dan wielrennen, maar meer dan zwemmen.

Omdat het niet wilde dooien, stond ik op en trok ik uit de bladenbak nog wat vakbladen. Ik zag het Volkskrant Magazine met een jonge torso op de cover ('Zestien en een sixpack'), bovenop het 'Body Issue' van de Grazia, ('Fajah Lourens gaat letterlijk uit de kleren om haar killerlijf te showen'), de Viva ('In shape met Fajah Lourens'), het magazine Vrouw van De Telegraaf (Fajah Lourens: 'Je komt in een positieve spiraal!') en uiteraard mijn lijfblad Men's Health. Het sjouwen met de collectieve obsessie met gezondheid en het eeuwige leven leverde 5,8 MET op.

Beweeg je wel genoeg?

De hele tijd zitten is niet goed voor je. Maar extreem hard sporten hoeft ook niet. Volgens wetenschappers gaat het erom dat je elke week 500 punten scoort: het aantal minuten dat je iets doet, van tuinieren tot drummen, maal de intensiteit van die activiteit (uitgedrukt in 'mets', rust is 1 met*). Hoe sprokkel jij je punten bij elkaar? Doe hier de test.

In dat laatste blad (125 pagina's!) las ik hoe ik spieren kon bouwen. 'Een shotje koffie doet je brein geloven dat oefeningen makkelijker zijn.' Vet verbrand je met glühwein, zonlicht en een koud kompres op je schouder. Ik kon in 60 seconden m'n lovehandles te lijf gaan, als ik ze had. Een glaasje tomatensap spoelt overtollig vet weg, en je kunt altijd in IJsland gaan wonen, want daar worden mannen het oudst.

Uitgeput legde ik de stapel bladen naast me neer. Ik was eruit: gezond oud worden kost je zo veel leeswerk dat je geen tijd meer overhoudt om te leven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden