Gezond frituren in het vloeibaar vet

Sinds dinsdag is op internet, op www.friturenindehoreca.nl, te zien waar het gezonder snacken is. Daar staan bedrijven ketens als de Febo, McDonald's en BurgerKing die willen gaan bakken in plantenolie....

Een aantal organisaties is dinsdag een actie begonnen om frituren in vloeibare olie te bevorderen. Op dit moment frituurt meer dan 90 procent van de horeca en de fastfood-sector in ongezond frituurvet, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Vast frituurvet staat letterlijk stijf van de ongezonde transvetzuren. Binnen twee jaar moet de helft van de ondernemers bakken in vloeibare olie met minder dan 5 procent transvetzuren, is de doelstelling van de initiatiefnemers, Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oli(MVO).

Plantenolie krijgt in de fabriek een chemische behandeling om er hard vet van te maken. Dat kan dan langer worden opgeslagen en is makkelijker te vervoeren, zijn meestal de argumenten. Bij die hardingsstap wordt een deel van de goede, onverzadigde vetzuren omgezet in ongezonde transvetzuren. In vast vet zit minstens 20 procent aan transvetzuren. Een deel van die foute vetzuren komt in de snacks terecht, en dat resulteert in een grotere kans op hart-en vaatziekten. Bakken in vloeibare olie met weinig transvetzuren is gezonder, omdat daar ook nog eens meer onverzadigde vetzuren in zitten die het cholesterolgehalte verlagen, zegt Frans Kok van de Wageningen Universiteit. 'De gezondheidswinst is enorm. Gezonder frituren heeft alles te maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen.'

Tweederde van de huishoudens gebruikt al vloeibaar frituutvet. Snacks buiten de deur worden echter voornamelijk in ongezond, hard vet gebakken. De campagne Gezond Frituren moet bedrijven over de streep trekken vloeibaar frituurvet te gebruiken. De smaak hoeft er niet onder de lijden, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die pleit voor een wettelijke norm waaraan bakolie zou moeten voldoen.

'Dat dit niet gebeurt, heeft niet zozeer te maken met ingewikkeldere logistiek, maar alles met gewoontes', meent campagneleider Claudia Oomen van het Voorlichtingsbureau MVO. 'Overschakelen op vloeibaar vet is een kwestie van wennen.' Bedrijven die gezonder (willen) frituren zijn te herkennen aan speciale posters. Bovendien zijn er informatiefolders te krijgen. Oomen: 'De meeste fastfood-ketens hebben inmiddels de intentie uitgesproken binnen twee jaar over te schakelen.'

'Wij bakken al een tijdje in plantenolie met weinig transvetzuren', laat McDonald's weten. 'Maar of we die posters gaan ophangen, is nog niet besloten.' BurgerKing dat bakt in olie met 16 procent vetzuren en dat percentage binnenkort verlaagt naar minder dan vijf is daar duidelijk over: 'We hangen de posters niet op, informatie komt op onze internetsite te staan. De wanden zijn bedoeld voor het promoten van onze eigen producten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden