Gezocht: finance professionals met empathie

De financiële instellingen zitten in een benarde positie. Nieuwe Europese regelgeving (Solvency ll voor de verzekeraars en Basel lll voor de banken) dwingt hen grote financiële buffers op te bouwen om te voorkomen dat ze in moeilijke tijden opnieuw in de problemen komen. Tegelijkertijd moeten ze meer aan risicomanagement doen en kosten besparen. Kortom: het flink zuiniger aandoen. 'Het is een heel vervelende spagaat waar de financiële instellingen momenteel inzitten', zegt Erik Kolthof, competence director Finance bij Yacht. 'Er moet winst worden gemaakt om eigen vermogen te creëren, tegelijkertijd is er druk vanuit de markt om klantvriendelijker en transparanter te worden.'


Dat vraagt om een nieuw soort personeelsbeleid. 'Banken moeten bijvoorbeeld af van de traditionele bankemployee die met gouden kettinkjes vastzit aan zijn stoel, weinig flexibel is en allerlei mooie voorzieningen en bonussen heeft,' aldus Kolthof, die vier keer per jaar een analyse schrijft over trends en ontwikkelingen op de financiële arbeidsmarkt. Volgens hem is er een grote behoefte aan mensen die met frisse ideeën binnenkomen. Dat hoeven niet per se jonge mensen te zijn. 'Te denken valt aan mensen uit een andere branche. Vroeger moest je, als je bij een bank wilde werken, al ervaring hebben bij een andere bank. Bij andere financiële instellingen ging dat ook zo. Ik zie een tendens naar instroom vanuit de retailsector en de telecom. Mensen van buiten zijn bij uitstek geschikt om ingesleten patronen te doorbreken.' Als voorbeeld noemt hij de supermarktmanager die een bankfiliaal gaat runnen. 'Die heeft meer ervaring met kleine marges en kan beter inspelen op de vraag: wat verwachten klanten nu van ons?'


De financiële sector kampt nog steeds met een negatief imago bij het publiek. Erik Kolthof: 'Als mensen al een negatief beeld hebben van de instelling, wordt dat beeld met elke bevestiging tien keer zo sterk. Dat imago begint aan de voorkant: hoe word je behandeld als je een bank of verzekeraar belt? Eigenlijk is het heel vreemd dat een gesprek altijd begint met de vraag naar het polis- of bankrekeningnummer. De klant wil niet als een nummer worden behandeld. De financiële professional 'nieuwe stijl' begrijpt dit en heeft meer empathisch vermogen. Mensenkennis en communicatieve vaardigheden zijn bijvoorbeeld onontbeerlijk bij kredietbeoordeling. Je moet in staat zijn verder te kijken dan alleen de cijfertjes en aan een klant kunnen uitleggen waarom een krediet wordt afgewezen.'


De financiële arbeidsmarkt zit nog steeds behoorlijk op slot, blijkt uit Kolthofs analyse over het vierde kwartaal van 2010. Het aantal finance vacatures waarvoor in print- en online media wordt geadverteerd bereikte eind 2010 een nieuw dieptepunt. Over het geheel van 2010 was er een krimp van 12 % in online vacatures.' Toch is het niet zo dat er nauwelijks vacatures zijn, zegt Kolthof. 'Grote financiële instellingen zijn continu op zoek naar nieuwe instroom. Maar dat wordt niet zo hard naar buiten gebracht. Dat is nogal moeilijk te verkopen als je tegelijkertijd bezig bent om afscheid te nemen van mensen.'


Aan de aanbodzijde van de arbeidsmarkt ziet Kolthof een afname van financiële starters. 'Veel studenten gaan langer doorleren om hun kansen op de markt te verhogen. Als zij over een tijdje op de markt komen, zal er best werk te vinden zijn.'


Voor het eerste kwartaal van 2011 verwacht Kolthof geen spectaculaire stijging van het aantal vacatures. 'De hoogtijdagen van 2006/2007 zijn voorlopig voorbij. De druk op kostenbesparing zal blijven. Ik denk dat er in de toekomst nog steeds veel mensen een goede boterham zullen verdienen in de sector, maar per saldo zullen het er minder zijn dan nu.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden