Gezinnen ontdekken cruise ook

Het aantal vakantiegan-gers op passagiersschepen groeit verbazend snel. 'Vroeger was het een drijvend bejaardenhuis, nu heb je familiecruises.'

AMSTERDAM - 'Bonjour madame,' zegt een grijzende man met een net overhemd en merkbril. Anna Meijburg, assistent hostess bij de Passenger Terminal Amsterdam, onderbreekt de man. 'Ik spreek geen Frans,' zegt ze vriendelijk lachend en pakt haar portofoon om een collega de man te woord te laten staan.


De Fransman is het prototype cruisegast: grijs en welvarend. Toch zijn ook steeds meer jongere gasten op de schepen. 'Ik zie hier op sommige dagen 1.700 mensen voorbijkomen,' zegt Meijburg. 'Daarbij zijn steeds meer gezinnen met kinderen.'


Ondanks de crisis groeit de cruise-sector. In de Amsterdamse regio leggen dit jaar 182 schepen aan, 80 meer dan in 2010. Volgens het havenbedrijf levert de cruisesector naar schatting 90 miljoen euro omzet in de regio.


Hoeveel een cruisepassagier precies uitgeeft in Amsterdam is niet bekend. 'Onderzoek toont wel aan dat een cruisegast veel meer uitgeeft dan een normale vakantieganger', zegt René Kouwenberg, directeur van Passenger Terminal Amsterdam. 'Het zijn snelle beslissers, ze hebben namelijk maar één dag in Amsterdam. En op 2.000 cruisegasten zijn er ongeveer 900 crewleden. Daarvan gaat ook een groot gedeelte de stad in.'


'We zijn jaren niet met een cruiseschip op vakantie gegaan', zegt vakantiegast Ron Reuselaar terwijl hij zijn reisschema doorbladert. 'Omdat we kinderen hebben, bleven we in Nederland en boekten een vakantiehuisje. Twee jaar geleden besloten we weer eens te gaan cruisen en dat was wel een heel andere ervaring dan in 1993.' Reuselaars vrouw Karin lacht en zegt: 'Ja, toen was het schip een drijvend bejaardenhuis. Nu zijn er gelukkig ook speciale familiecruises.'


Er leggen niet alleen meer boten aan in Nederland, er stappen ook steeds meer Nederlanders op. Volgens de laatste cijfers van de Dutch Cruise Council (DCC), de vereniging van rederijen, steeg het aantal verkochte cruisereizen de afgelopen jaren fors. In 2012 gingen 110.000 Nederlanders op vakantie met een cruiseschip. Drie jaar eerder waren er dat nog maar 67.000. Chris Mulder, penningmeester bij de Council, verwacht dat de trend doorzet . In 2015 zullen volgens hem 160.000 Nederlanders kiezen voor een cruisevakantie.


In de passagiershal staan twee gezinnen te wachten tot ze aan boord kunnen gaan. Jongste dochter Annabelle (6) zet haar grote zonnebril alvast op. In haar korte leven is ze al vijftien keer op cruisevakantie gegaan. 'Het fijne aan een cruisevakantie is dat je lekker je eigen gang kunt gaan', zegt Danielle van Beers, moeder van Annabelle. 'Als ik naar het theater wil en de kinderen naar het zwembad, is dat geen probleem.' Toch wil de familie niet alleen op de boot blijven. 'Ook de kinderen willen juist graag mee op excursies', zegt echtgenoot Alex.


'Cruisevakanties zijn het saaie imago kwijtgeraakt,' zegt Mulder van DCC. 'Er zijn veel moderne schepen bijgekomen die heel anders zijn ingericht. Ze zijn groter en hebben meer faciliteiten zoals zwembaden, een 3D bioscoop, een ijsbaan en bowlingbanen.' Mulder denkt dat ook de prijzen invloed hebben op de populariteit van cruises. 'Doordat er meer schepen zijn en er dus meer concurrentie is, zijn de prijzen gedaald.'


'Veel mensen denken dat een cruise heel duur is, maar ik denk dat je uiteindelijk goedkoper uit bent dan met een all-inclusive vakantie naar Turkije', zegt cruisegast Edwin van Gorp. 'Voor kinderen onder de 18 hoef je namelijk niet te betalen.' Van Gorp en zijn vrouw Ariëtte zijn door de familie van Beers 'aangestoken met het cruisevirus'. Ariëtte zit liever op de boot dan in een luxe hotel. 'Wanneer je 's ochtends wakker wordt, ben je iedere keer in een andere omgeving. Bij een hotel blijf je maar op één plek en daar raak je snel op uitgekeken.'


De makkelijke manier van reizen is ook voor Kirsten Schettema een reden om een cruisereis te boeken. De zestigjarige Zuid-Afrikaanse staat in haar eentje in de rij om haar koffers af te geven. Het is de eerste keer dat Schettema met een cruiseschip reist. 'Over land kun je Noorwegen ook zien, maar nu hoef ik niet telkens mijn koffer te pakken en hotels in en uit te gaan.'


'Het is nu hoogseizoen, maar ook buiten het seizoen wordt het drukker', zegt Frank Schoenmaker van de Passenger Terminal Amsterdam. 'Vroeger legden schepen aan van mei tot en met augustus. Nu begint het seizoen al in maart en blijven de boten komen tot november.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.