Gezellig

Twee kunstacademiestudenten die servies beschilderden, hebben van hun merk Blond in vijf jaar een imperiumpje gemaakt...

Als je ergens niet wil zijn begin januari, is het wel in een cadeauwinkel. Hebbedingen, prullaria en fraai verpakte overbodigheden hebben we in december al genoeg ingeslagen en ontvangen. De woorden ‘hyperconsumptie’, ‘recessie’ en ‘minderen’ dreunen als vanzelf door het hoofd als we ook maar ergens een spoor ontwaren van geurkaarsen, sierkussentjes en vrolijk beschilderde tapasschaaltjes. In deze tijd past soberheid.

Geen ideaal moment dus om Blond Amsterdam te bezoeken, de vlaggenschipwinkel van het gelijknamige merk, dat zijn bestaansrecht juist ontleent aan ‘funshoppen’, zoals dat de laatste jaren is gaan heten. De beginselen van Blond staan afgedrukt op een boodschappentas die te koop is in de winkel: ‘Een dag niet geshopt, is een dag niet geleefd’, ‘Geluk zit in een klein koopje’ en ‘Shoppen is zilver, sale is goud.’ Dat alles is vormgegeven als oud-Hollandse wijsheden op Delfts blauwe tegels, alleen zijn er naast molens en trapgeveltjes ook klerenhangers, schoenen en blije gezichten te zien. Volgooien die tas, lijkt de boodschap: met geurkaarsen, sierkussens en tapasschaaltjes bijvoorbeeld, alle in soorten en maten voorradig in de zaak. De winkel aan de Amsterdamse Gerard Doustraat is ruim en licht en heeft wel iets weg van een klein warenhuis. Aan een zijwand hangen schilderijen, aan de overkant van de zaak hangt kleding in rekken, er is een afdeling badproducten, er zijn tafels met cadeauartikelen, kasten met beddengoed, er zijn tassen, kandelaars, servetten, schorten, etuis en fotolijstjes. Maar vooral is er servies. Theepotten, taartplateaus en borden, allemaal beschilderd met herkenbare Blond-motieven als pratende vrouwtjes – één servies heet ‘Even bijkletsen’ – koekjes en taartjes, stippen en ruitjes en teksten als ‘Smak! Big kiss’, ‘Proost!’ en ‘Bla, bla, bla’.

Je moet ervan houden, en dat doen heel veel mensen, gezien het feit dat Blond vijf jaar geleden nog een klein zaakje was van twee vrouwen die al hun servies met de hand beschilderden, en het nu een succesvol merk is dat complete afdelingen vult bij V & D en de Bijenkorf. Er zijn licentieovereenkomsten met diverse producenten die Blond-badproducten, -schoolspullen, -wenskaarten en -koektrommels op de markt brengen; het door Dröge en Van Geffen zelf beschilderde servies is alleen nog in de eigen zaak aan de Gerard Doustraat te koop. En daar gaan we uiteindelijk toch voor de bijl; we kopen de Delfts blauwe boodschappentas voor een nicht in Australië die eind januari jarig is. Die teksten kan ze toch niet lezen.

Wat?

Blond Amsterdam is het merk van Femque van Geffen en Janneke Dröge, twee blonde vriendinnen die na een opleiding aan de kunstacademie in Utrecht begonnen met het beschilderen van serviezen. Inmiddels zijn hun producten – naast servies ook wenskaarten, beddengoed, schoolspullen en meer – te koop bij onder andere de Bijenkorf, V & D en Trendhopper.

Wie?

‘Wat is de kracht van Blond Amsterdam?’ Op de website van het merk geven Dröge en Van Geffen zelf antwoord. ‘Blond is geestig, kleurrijk en een beetje naïef* Met andere woorden: een beetje blond!’ Vermoedelijk vormen vrouwen die houden van ‘gezellig tuttelen in huis’ de doelgroep.

Waar?

Blond is te koop bij diverse warenhuizen, woonwinkels en speciaalzaken. Er is één eigen Blond-winkel, in de Gerard Doustraat 69 in Amsterdam.

Collectie 6

Service 8

Entourage 8

Prijs-kwaliteit 7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.