Gewoon

Jos Brink introduceerde met Wedden, dat...? het televisiegenre 'gewone mensen die ongewone dingen doen' in Nederland - althans, als we de folklore van carnavalsverenigingen die zich sedert 1971 in Ter land ter zee en in de lucht van metershoge schansen storten buiten beschouwing laten.


Eind jaren negentig maakten we met de komst van realitytelevisie kennis met een luiere variant, namelijk: 'gewone mensen die niets doen'. Met miljoenen tegelijk keken we naar Big Brother, alwaar de protagonisten hele dagen gedrapeerd over een driezitter lagen.


Maar ook realitytelevisie werd volwassen en zo is er nu volop aanbod in het genre 'gewone mensen die gewone dingen doen', zoals koken, winkelen en, in het geval van de steeds minder gewone Barbie, bevallen.


Het is perfecte dinsdagavondtelevisie, omdat dinsdag nou eenmaal de gewoonste dag van de week is. 'Saskia heeft er zin in', luidt de programmabeschrijving van het eindeloos herhaalde Net5-programma Smaken Verschillen bijvoorbeeld. 'Ze gaat voor vlees als hoofdgerecht.' U begrijpt: bloedstollende televisie.


Nee, het is geen 24 en de commentaarstem is vervelend, maar Smaken Verschillen is meer dan een programma over vijf mensen die om de beurt koken en elkaar cijfers geven.


Het gaat er niet om dat corpsmeisje Saskia, zoals gisteravond, haar lamsrack met blumenthal rucolapuree in marsalasaus 'mooi rosé' op tafel zet. Het gaat erom dat de kijker al lang heeft gezien dat de vrijgezelle dertiger Tim in Saskia zijn droomvrouw heeft gevonden (en dat zij alleen aandacht heeft voor haar rucolapuree).


Eveneens fijn: het vaste rondje door het huis, waarbij de kandidaten op strooptocht gaan in de verschillende kamers van de gelegenheidskok. Het is, zo zou je kunnen zeggen, een soort Funda-live en dus zeer aantrekkelijk voor de uitdijende groep niet-huiszoekers die 's ochtends toch naar de huizenzoek-app grijpt om het nieuwe aanbod afzichtelijke badkamers te checken.


Diezelfde voyeurs komen eveneens aan hun trekken bij het programma Shopping Queens, dat nu dagelijks om acht uur op RTL5 wordt herhaald. Het idee: zelfbenoemde modemeisjes, pardon: 'fatale fashionista's', moeten binnen drie uur een outfit bij elkaar winkelen met 400 euro.


De andere vrouwelijke kandidaten beoordelen zowel het gewinkelde als het huis en nemen dat blóédserieus. Bij de aanblik van een rommelige kledingkast: 'Ik vraag me wel af: is ze fashionable, heeft ze er écht verstand van?' Het programma wordt gepresenteerd door Fred van Leer, een stylist die ooit heeft besloten dat je als homoman op tv pas meetelt als je elke zin met 'schat' begint.


Gisteravond was Aisha het lijdend voorwerp, een meisje uit Kanaleneiland dat haar voorkomen omschrijft als 'getto shopping queen'. Dat betekent dat zij met de benen wijd voor de spiegel gaat staan en tegen haar reflectie dingen zegt als: 'Is het mij? Is het posh? Is het party?'


Aisha 'houdt niet van systemen' en daarom ligt haar vloer bezaaid met kleding. De modemeisjes die haar huis inspecteren schrikken er behoorlijk van. Even verwacht je dat Peter van der Vorst om de hoek komt kijken om fashionista Aisha op te schalen naar een probleemgeval in Mijn leven in puin, maar dat is helaas een ander programma op een andere zender.


'Als ik iets nodig heb, trek ik het uit de kast en als ik het niet meer nodig heb, laat ik het op de grond liggen', verklaart ze haar techniek.


Eigenlijk helemaal niet zo'n gekke gedachte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden