Gevoel voor timing in mediazaken

De verkoop van Hyves was een klapper voor investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers. Binnenkort volgt misschien een nog grotere: Eyeworks van Reinout Oerlemans.

Bedrijf: Van den Ende & Deitmers

Waar: Amsterdam


Sinds: 2006


Aantal werknemers: 7


Jaaromzet: 150 miljoen euro in fonds


Hij mist Hyves wel eens, de sociale netwerksite die een half jaar geleden voor meer dan 40 miljoen euro werd verkocht aan de Telegraaf Media Groep. 'Omdat het zo'n fantastisch mooi bedrijf is, met ontzettend veel mogelijkheden', zegt Hubert Deitmers. 'Nu weer met de dienst 'Nu in Nederland', met de vijftien meest besproken onderwerpen in het nieuws. Hyves heeft per dag 275 miljoen pageviews in dat kikkerlandje van ons, en het groeit maar door. Ik zat er al sinds 2005 in, toen nog niemand van sociale netwerken had gehoord. Als je elkaar al zo lang kent en zo veel hebt meegemaakt, dan ga je het missen, ja.'


Een troost is dat Van den Ende & Deitmers een fors minderheidsbelang had en met Hyves de grootste klapper uit het bestaan maakte. Toch? Deitmers: 'Het rendement was heel mooi.'


Hubert Deitmers (48) begon vijf jaar geleden met Joop van den Ende de investeringsmaatschappij die hun namen draagt. De mannen kenden elkaar van Endemol, tijdens de internethype elf jaar geleden voor 5,5 miljard euro verkocht aan Telefonica. Deitmers werd door 'John en Joop' weggeplukt bij durfinvesteerder Atlas om - naast de digitale zaken - Endemol via fusies en overnames internationaal te laten groeien. Hij vertrok er in 2005 en doet nu eigenlijk hetzelfde voor Van den Ende & Deitmers: bedrijven in het digitale domein groot laten groeien.


'We helpen de ondernemer om een internationaal succesvol bedrijf te bouwen. Dat is niet bepaald gewoon in Nederland', zegt Deitmers. 'Want wat hebben we op dat gebied de laatste pakweg vijftig jaar laten zien? Jan Aalberts, van Aalberts Industries. Jaap Blokker. Frits Goldschmeding met Randstad, Harold Goddijn van TomTom. En John en Joop natuurlijk. Dat is het dan. Dat komt door de Nederlandse cultuur, die is niet ondernemend genoeg. Als je ziet hoe De Mol destijds werd behandeld met Talpa. In Amerika zou hij zijn toegejuicht omdat hij weer ging ondernemen in plaats van op zijn geld te blijven zitten. Maar hier kreeg hij vooral kritiek.'


Van den Ende & Deitmers investeert in mediabedrijven. 'Op het snijvlak van content en nieuwe internetontwikkelingen', preciseert Deitmers, in zijn kantoor in het klassieke pand van de investeringsmaatschappij in het Amsterdamse Oud-Zuid. 'We begonnen vijf jaar geleden omdat de media-industrie volop aan het veranderen was. En dat is nog steeds zo. De muziekindustrie was als eerste aan de beurt, omdat ze te laat op internet reageerde. Toen volgde de printsector, de kranten en tijdschriften, en nu is het de televisie. Misschien wordt Hyves wel een tv-zender. Misschien wordt het Google TV, of is Facebook straks de grootste tv-zender ter wereld. Je weet het niet, maar de mogelijkheden van internet en mobiel zijn ongekend.


'Alleen draait het om de juiste timing. Al die miljarden voor umts kostten de telecombedrijven destijds bijna de kop, maar nu wordt duidelijk waar het om ging: mobiel internet is groot en wordt snel groter. Online betalen is voor veel mensen al normaal, adverteren op internet groeit snel, het gaat steeds verder.'


Zou Van den Ende & Deitmers een miljard investeren in SBS? 'Nee, en niet alleen omdat het traditionele tv-zenders zijn. Dit soort bedragen is ook te groot voor ons. Dan wordt het financiële deel te belangrijk, dan kom je bij investeringsmaatschappijen in de wereld van de financial engineering, bij de partijen die al praten over de verkoopkansen nog voordat ze zijn ingestapt. Dat willen we niet.


'Wij willen investeren in de markten die groeien en waar we verstand van hebben. Wij hebben geen aandeelhouders die ons opjagen. Wij eisen ook geen rendementen in de dubbele cijfers. En misschien daardoor halen we ze wel. Zoals met Hyves. Of met Unamic, dat vacatures vervult in callcenters en onlangs is gekocht door dat hele grote Amerikaanse Rank Xerox. Zes miljoen omzet had Unamic toen wij erin stapten, afgelopen jaar was het 68 miljoen.'


Van den Ende & Deitmers heeft de bedrijven voor het uitzoeken. Jaarlijks melden zich honderden kandidaten. Elke maandagochtend komen de partners bijeen om de dossiers te bespreken. Daarbij valt het gros af, want ruim tweederde van de participaties is door het fonds zelf uitgezocht en benaderd. 'Dan willen we altijd een substantieel belang, 30 of 40 procent. En bij voorkeur naast de oprichters niet meer dan twee andere aandeelhouders. Anders duurt het veel te lang om overeenstemming over de koers te bereiken.'


Mede-eigenaar Joop van den Ende levert zijn kennis, ervaring en gevoel, zegt Deitmers. 'We zitten ook in Albumprinter, waarmee je online je fotoboek kunt maken. Toen we dat destijds bespraken, had Joop al diverse albums voor zich op tafel liggen. Had hij al gemaakt, of laten maken.' De participaties hebben de recessie goed doorstaan: ze zijn goed voor een half miljard euro omzet, 3.500 werknemers en 33 procent winstgroei.


Na Hyves volgt binnenkort mogelijk een nog grotere klapper: Eyeworks van Reinout Oerlemans, vijf jaar geleden de eerste participatie van Van den Ende & Deitmers. Het productiebedrijf van de protegé van Van den Ende staat voor een cruciale fase. 'We willen altijd marktleider zijn of tenminste in de topdrie zitten', zegt Deitmers. 'Bij de producenten zijn er mondiaal twee hele grote, Fremantle en Endemol. Daaronder zit een groep van vijf, waaronder Eyeworks. In die groep is een consolidatieslag gaande, misschien wel tot één nieuwe nummer drie. Omdat we niet lijdzaam willen afwachten, hebben we Goldman Sachs gevraagd te kijken wat het beste is: een fusie, doorpakken met overnames, andere aandeelhouders erbij of misschien inderdaad verkopen. Dan nemen we afscheid van Reinout, ja. Maar zover is het nog niet.'


Tweede fonds en elfde participatie

Van den Ende & Deitmers is veel kleiner dan media-investeerders als HAL (Het Financieele Dagblad) en Egeria (NRC), maar het verschil wordt iets kleiner: er komt een tweede fonds van weer zo'n 150 miljoen euro. 'Niet meer, want dan wordt het weer te groot voor ons', zegt Deitmers. De omvang hangt ook af van de vorm. Deitmers en Van den Ende weten nog niet of ze ook andere deelnemers bij het nieuwe fonds betrekken, of het weer in eigen hand houden.


Na de verkoop van onder meer Hyves en Unamic waren er nog tien participaties over. Met een belang in Improve Digital, dat uitgevers helpt zo veel mogelijk inkomsten te halen uit hun - online - advertentieruimte, staat de teller sinds kort op elf. 'Nu al een miljardenmarkt, online-reclame', verklaart Deitmers.


Een andere snel groeiende deelneming is Spil Games, dat online spelletjes exploiteert. Nog een bekende klant: E.V.A., het tv-bedrijf van Paul de Leeuw. De ster zelf heeft de ene helft, Van den Ende & Deitmers de andere.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden